VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční revoluce začala v našem kraji. Boje nyní propuknou po celé zemi

Ústecký kraj - Není to první soukromý železniční dopravce, který dostal dotované vlakové linky. Není to ani první taková zakázka pro RegioJet. Přesto zpráva, že žluté vlaky budou jezdit na všech elektrifikovaných regionálních tratích na Ústecku, znamená druhou železniční revoluci v České republice. Její úsvit však vyvolává řadu otázky a pochybností.

4.8.2018 1
SDÍLEJ:

Elektrická jednotka Pesa Elf IIFoto: Pudelek: CC BY-SA 4.0; Wikimedia Commons

„Nevěřím, že budou schopni za tu nabízenou cenu jezdit. Nemají soupravy, a také nevím, kde to budou udržovat,“ shrnul na odborářském webu OSŽ obavy těch, kteří se na ústecké vítězství RegioJetu skrz prsty, krajský zastupitel a zaměstnanec ČD Cargo Zdeněk Svoboda.

Vyjádřil také obavu, že se železniční síť rozpadne nesourodé fragmenty ovládané jednotlivými dopravci. Na diskusi prý ale nebyl čas a samotné hlasování proběhlo korespondenčně.

„Máme plochou řídicí strukturu firmy a dokážeme pořídit nová vozidla za férové a výhodné ceny,“ uvedl mluvčí RegioJetu na otázku, jak se firma dokázala dostat na cenu o padesátikorunu za kilometr pod konkurenční nabídky.

Klepnutím na mapu zobrazíte plnou velikost:

Soukromí dopravci na českých regionálních tratích

Pohled na mapu přitom nenapovídá, že by měl být vstup na RegioJetu na české lokálky něčím přelomovým. Na regionálních tratích se už nyní prohánějí vlaky sedmi soukromých společností a například GW Train Regio působí hned ve čtyřech krajích.

V naprosté většině případů se však jedná o zapadlé železnice klikatící se daleko od větších měst, k jejichž obsluze stačí jeden motoráček. Alespoň víkendový či sezónní provoz na nich se často snaží zachovat společnosti vzniklé coby spolky nadšenců.

Firma Radima Jančury hraje coby největší nestátní železniční dopravce ve střední Evropě jinou ligu. Její tržní podíl od roku 2010 vzrostl z nuly na více než osm procent (pro srovnání: třetí v pořadí – Leo Express – se již pět let potácí kolem 1,5 procenta). A regionální tratě, které nyní vyhrál, mají neporovnatelně vyšší potenciál. Jsou elektrifikované, z velké části dvoukolejné a spojují největší města v kraji.

O dotované krajské linky RegioJet usiluje prakticky od chvíle, kdy se coby železniční značka vyčlenila ze Student Agency. Dosud jí v tom však bránilo memorandum z roku 2009. V něm vláda a kraje zakonzervovaly monopol Českých drah na dalších deset let. A právě tahle bariéra nyní padá. Do konce příštího roku budou muset vypsat otevřenou soutěž na své lokálky všechny kraje.

Žlutý dopravce musí vlaky, kterými slíbil na Ústecku jezdit, nejprve nechat vyrobit. Budou jimi dvoučlánkové jednotky Elf II od polského výrobce Pesa, které se podobají motorovým vlakům provozovaným Českými dráhami pod názvem RegioShark.

RegioJet v nich slibuje klimatizaci, Wi-Fi, displeje v sedačkách, přepravu kol i kočárků a moderní informační systém. Nasazovány by měly být postupně, a to nejpozději do konce roku 2021. Do té doby se budou muset cestující spokojit se staršími motoráky, jakými v Česku jezdí německá Arriva.

RegioJet získal zkušenosti s regionální dopravou na slovenské lince Bratislava–Komárno, kde se mu během pěti podařilo více než ztrojnásobit počty cestujících. Tam přitom od začátku funguje vzájemné uznávání jízdenek mezi státním a soukromým dopravcem.

V Ústeckém kraji bude sice možné také jezdit na jednu jízdenku, ale pouze v rámci krajského integrovaného systému. Cesty z jiných krajů může žluté vítězství naopak prodražit, přinejmenším do roku 2020, od kterého by mělo platit vzájemné uznávání celostátně.

Vizualizace vlaků RegioJetu pro Ústecký kraj

K zajištění provozu RegioJet plánuje vybudovat vlastní provozní zázemí. Využijeme k tomu jak běžné odstavné koleje, tak širší údržbové zázemí buď vlastní, nebo pronajaté ve spolupráci s dalšími železničními dopravci,“ upřesnil Ondrůj.

Železniční revoluce v České republice odstartovala zprudka. Národního dopravce přitom čekají další těžké souboje. Například Liberecký kraj už obeslal všech 26 dopravců s licencí poptávku na desetiletý kontrakt na linku Liberec – Děčín.

„Zájem máme a jednání se určitě zúčastníme,“ potvrdil mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík skutečnost, že česká železniční mapa může být už zanedlouho pestrobarevná.

České dráhy se nicméně nevzdávají. Hodlají se zúčastnit všech nových soutěží. V případě rychlíků mezi Pardubicemi a Libercem už zaznamenaly první vítězství, byť za cenu třicetimilionové slevy.

Autor: Michal Janko

4.8.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotní sestra 26 000 Kč Vrchní sestry v oblasti zdravotnictví. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč, mzda max. 33000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: vrchní sestra vede tým lůžkového i domácího hospice. Zodpovídá za dodržování ošetřovatelských postupů a legislativních norem na svém úseku - problematika pracovněprávní, léková včetně opiátů, hygienická, bezpečnosti práce. Významně se podílí na strategickém řízení hospice. Jedná s nemocnými, jejich rodinami i pozůstalými. Koordinuje stáže na svých úsecích., Požadujeme: zkušenost s prací u lůžka na pozici zdravotní sestry (minimálně 5 let), zkušenost s vedením lidí, zájem o paliativní péči, orientaci v ošetřovatelské legislativě, organizační schopnosti, vlídné jednání, otevřenost novým postupům, časovou flexibilitu. Výhodou řidičský průkaz, znalost cizího jazyka (AJ, NJ)., Zaměstnanecké výhody: 5 týdnů dovolené, osobní ohodnocení po zapracování, zaměstnanecké obědy. Za největší výhodu považujeme nadstandartní vztahy na pracovišti a smysluplnou práci., Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem.. Pracoviště: Hospic sv. štěpána, z.s., Rybářské náměstí, č.p. 662, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Monika Marková, . Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 45 000 Kč Řidiči tahačů řidič TIR. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 45000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: práce po Evropě, ŘP - C + profesní průkaz CE. Způsob kontaktování zaměstnavatele: telefonicky kdykoliv, e-mailem.. Pracoviště: Pravomil svoboda, 410 02 Lovosice 2. Informace: Pravomil Svoboda, +420 603 174 791. Výroba - Výroba Seřizovači 20 313 Kč Seřizovači a obsluha ostatních obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) obráběč. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20313 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: místo výkonu práce: Přívozní 114/2, 410 02 Lovosice a zakázky zaměstnavatele v rámci ČR., Praxe při obrábění kovů nutná., Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem nebo osobně po - pá 8:00 - 15:00 hodin na sídlo firmy.. Pracoviště: Raeder & falge s.r.o., Přívozní, č.p. 114, 410 02 Lovosice 2. Informace: Petr Kohout, +420 725 505 495. Řemeslné práce - Řemeslné práce Ostatní řemeslní pracovníci a 20 000 Kč Dlaždiči. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: místo výkonu práce okres Litoměřice., náplň práce: dlaždické, výkopové práce při stavbě silnic, cest a chodníků., Požadujeme praxi v oboru., Způsob prvního kontaktu: telefonicky či osobně každé úterý od 15.00-16.00 hod. na adrese Velká Dominikánská č.p. 103/25, Litoměřice-Město, 412 01 Litoměřice 1.. Pracoviště: Ing. kamil žilka, Velká Dominikánská, č.p. 103, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Kamil Žilka, +420 603 859 062.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dubček, nedej se! Vzkazovaly před 45 lety děti ze Zahořan
15

Na obyvatele severních Čech čekalo před 50 lety děsivé probuzení. Začala okupace

Ilustrační foto.

V soutěži Vesnice roku opět vládlo Litoměřicko

Kebab se salmonelou může být kdekoliv. Výrobna zásobovala široké okolí

Dubí, Ústecký kraj - Státní veterinární správa (SVS) nařídila na základě kontroly u zpracovatele v Dubí stažení více než tuny polotovaru pro přípravu kuřecího kebabu.

Nováček z Lovosic je stoprocentní! Zabralo Štětí, Litoměřicko stále tápe

Litoměřicko - Fotbalisté Lovosic jako nováček krajského přeboru dál překvapují a po dvou kolech zůstávají stoprocentní. Vyhrálo i Štětí, které nasázelo čtyři branky Modré. Naopak rezerva Litoměřicka podruhé prohrála.

Oběti okupantů a komunistického režimu. Litoměřice vzpomínaly na osmašedesátý

Litoměřice /FOTO/ - Česká vlajka zavlála v úterý 21. srpna na litoměřické radnici. A před ní se u pamětní desky obětem válek a komunistického režimu objevila čerstvá kytička. 

Hokejisté Stadionu přivítají Slavii Praha. Mají jí co vracet

Litoměřice – Hokejisté litoměřického Stadionu se dnes, v úterý 21. srpna, opět představí před domácím publikem. Od 18 hodin vyzvou v Kalich Aréně pražskou Slavii, s níž v předminulém týdnu prohráli v Edenu 1:4.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT