VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční revoluce začala v našem kraji. Boje nyní propuknou po celé zemi

Ústecký kraj - Není to první soukromý železniční dopravce, který dostal dotované vlakové linky. Není to ani první taková zakázka pro RegioJet. Přesto zpráva, že žluté vlaky budou jezdit na všech elektrifikovaných regionálních tratích na Ústecku, znamená druhou železniční revoluci v České republice. Její úsvit však vyvolává řadu otázky a pochybností.

4.8.2018 1
SDÍLEJ:

Elektrická jednotka Pesa Elf IIFoto: Pudelek: CC BY-SA 4.0; Wikimedia Commons

„Nevěřím, že budou schopni za tu nabízenou cenu jezdit. Nemají soupravy, a také nevím, kde to budou udržovat,“ shrnul na odborářském webu OSŽ obavy těch, kteří se na ústecké vítězství RegioJetu skrz prsty, krajský zastupitel a zaměstnanec ČD Cargo Zdeněk Svoboda.

Vyjádřil také obavu, že se železniční síť rozpadne nesourodé fragmenty ovládané jednotlivými dopravci. Na diskusi prý ale nebyl čas a samotné hlasování proběhlo korespondenčně.

„Máme plochou řídicí strukturu firmy a dokážeme pořídit nová vozidla za férové a výhodné ceny,“ uvedl mluvčí RegioJetu na otázku, jak se firma dokázala dostat na cenu o padesátikorunu za kilometr pod konkurenční nabídky.

Klepnutím na mapu zobrazíte plnou velikost:

Soukromí dopravci na českých regionálních tratích

Pohled na mapu přitom nenapovídá, že by měl být vstup na RegioJetu na české lokálky něčím přelomovým. Na regionálních tratích se už nyní prohánějí vlaky sedmi soukromých společností a například GW Train Regio působí hned ve čtyřech krajích.

V naprosté většině případů se však jedná o zapadlé železnice klikatící se daleko od větších měst, k jejichž obsluze stačí jeden motoráček. Alespoň víkendový či sezónní provoz na nich se často snaží zachovat společnosti vzniklé coby spolky nadšenců.

Firma Radima Jančury hraje coby největší nestátní železniční dopravce ve střední Evropě jinou ligu. Její tržní podíl od roku 2010 vzrostl z nuly na více než osm procent (pro srovnání: třetí v pořadí – Leo Express – se již pět let potácí kolem 1,5 procenta). A regionální tratě, které nyní vyhrál, mají neporovnatelně vyšší potenciál. Jsou elektrifikované, z velké části dvoukolejné a spojují největší města v kraji.

O dotované krajské linky RegioJet usiluje prakticky od chvíle, kdy se coby železniční značka vyčlenila ze Student Agency. Dosud jí v tom však bránilo memorandum z roku 2009. V něm vláda a kraje zakonzervovaly monopol Českých drah na dalších deset let. A právě tahle bariéra nyní padá. Do konce příštího roku budou muset vypsat otevřenou soutěž na své lokálky všechny kraje.

Žlutý dopravce musí vlaky, kterými slíbil na Ústecku jezdit, nejprve nechat vyrobit. Budou jimi dvoučlánkové jednotky Elf II od polského výrobce Pesa, které se podobají motorovým vlakům provozovaným Českými dráhami pod názvem RegioShark.

RegioJet v nich slibuje klimatizaci, Wi-Fi, displeje v sedačkách, přepravu kol i kočárků a moderní informační systém. Nasazovány by měly být postupně, a to nejpozději do konce roku 2021. Do té doby se budou muset cestující spokojit se staršími motoráky, jakými v Česku jezdí německá Arriva.

RegioJet získal zkušenosti s regionální dopravou na slovenské lince Bratislava–Komárno, kde se mu během pěti podařilo více než ztrojnásobit počty cestujících. Tam přitom od začátku funguje vzájemné uznávání jízdenek mezi státním a soukromým dopravcem.

V Ústeckém kraji bude sice možné také jezdit na jednu jízdenku, ale pouze v rámci krajského integrovaného systému. Cesty z jiných krajů může žluté vítězství naopak prodražit, přinejmenším do roku 2020, od kterého by mělo platit vzájemné uznávání celostátně.

Vizualizace vlaků RegioJetu pro Ústecký kraj

K zajištění provozu RegioJet plánuje vybudovat vlastní provozní zázemí. Využijeme k tomu jak běžné odstavné koleje, tak širší údržbové zázemí buď vlastní, nebo pronajaté ve spolupráci s dalšími železničními dopravci,“ upřesnil Ondrůj.

Železniční revoluce v České republice odstartovala zprudka. Národního dopravce přitom čekají další těžké souboje. Například Liberecký kraj už obeslal všech 26 dopravců s licencí poptávku na desetiletý kontrakt na linku Liberec – Děčín.

„Zájem máme a jednání se určitě zúčastníme,“ potvrdil mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík skutečnost, že česká železniční mapa může být už zanedlouho pestrobarevná.

České dráhy se nicméně nevzdávají. Hodlají se zúčastnit všech nových soutěží. V případě rychlíků mezi Pardubicemi a Libercem už zaznamenaly první vítězství, byť za cenu třicetimilionové slevy.

Autor: Michal Janko

4.8.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 11 000 Kč Řidiči ostatních speciálních vozidel Rozvoz obědů po Litoměřicích. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 11000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: rozvoz jídlonosičů s obědem v Litoměřicích na 5 hodin denně., Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem nebo telefonicky (6-00 - 15:00 hod.).. Pracoviště: Farní charita litoměřice, Zahradnická, č.p. 1534, 412 01 Litoměřice 1. Informace: Zdenka Tóthová, +420 731 557 603. Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 25 000 Kč Obsluha zemních a příbuzných strojů strojník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: strojnický průkaz na kolové bagry. Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: e-mailem nebo telefonicky.. Pracoviště: František vlk, pracoviště štětí, Litoměřická, č.p. 272, 411 08 Štětí. Informace: Zlatuše Vodičková, +420 737 771 977. Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 100 Kč Úředníci ve skladech Skladník úředník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: JAKÁ NÁPLŇ PRÁCE VÁS ČEKÁ, •Vedení evidence příjmu i výdeje, kontrola skladování , •Kompletace zakázek dle balícího listu , •Evidence aktuálního stavu skladu, průběžná inventura ve skladu, •Zadávání dat v systému Helios Orange, , JAKÉ ZNALOSTI A VLASTNOSTI BYSTE MĚLI MÍT, •Vzdělání SOU/SOŠ, •Znalost práce s MS Office, •Výhodou znalost systému Helios , •Výhodou platný průkaz VZV , •Spolehlivost, odpovědnost a vstřícnost, •Ochota pracovat přesčas při mimořádných požadavcích , , CO VÁM MŮŽEME NABÍDNOUT, •Dvousměnný provoz, 13. plat , •Dovolená nad rámec zákona, •Dotované závodní stravování, •Příspěvek na dopravu , •Firemní společenské akce, •Firemní kurzy anglického jazyka, •Finanční odměny za loajalitu a životní jubilea, •Možnost dalšího vzdělávání a profesního růstu, •Přátelský kolektiv a práci v renomované společnosti ve svém oboru. Pracoviště: 2 jcp a.s. - račice, 411 08 Štětí. Informace: Veronika Řábková, +420 601 304 562. Řemeslné práce - Řemeslné práce Truhlář 16 000 Kč Stavební truhláři. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: truhlářské a montážní práce. , Způsob prvního kontaktu zaměstnavatele: telefonicky.. Pracoviště: Ppz - truhlářství, s.r.o. - truhlárna ploskovice, 411 42 Ploskovice. Informace: Petr Prokeš, +420 775 621 040.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předávání služebních medailí hasičům HZS Ústeckého kraje. Na snímku hasiči z Teplic
36

Už řadu let nasazují životy. Za věrnost k uniformě převzali hasiči medaile

Utkání Pokratic (v zeleném) proti Dobříni
35

Okresní fotbal: Lídr soutěže z Radovesic zaváhal, Pokratice stoupají

SOUTĚŽ: Vyhrajte lístky na zábavnou i žhavou pánskou show The Roosters

Litoměřice - První česká ryze pánská kabaretní show The Roosters míří do Litoměřic v rámci Life is a show Tour 2018! 

Mytický Říp se stane na 24 hodin nejvyšší horou Evropy, překoná Mont Blanc

Mnetěš - Oslavu 100 let od založení ČSR si lidé připomínají nejen sázením památných lip a odhalováním pomníků, ale též originálně, po svém.

FOTO: Brozany ovládly derby proti Litoměřicku, velebí třígólového Bendu

Brozany n. O. - Fotbalisté Brozan zvládli ve 13. kole ČFL klíčové derby s Litoměřickem a díky hattricku Jana Bendy slaví výhru 3:0. Ta je tak udržela v kontaktu s úhlavním rivalem.

Ženisté z Litoměřic a Terezína vzpomínají v knize. Ještě vypověděli své příběhy

Litoměřice /FOTO/ - Na Kolibě pokřtili vzpomínky na ženijní 51. brigádu v Litoměřicích a 3. prapor v Terezíně.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT