Tím důvodem je zamýšlené zrušení státní organizace, o kterém má vláda jednat během následujících dní.

Podle obecně prospěšné společnosti Plavba a vodní cesty záměr ministra dopravy Zbyňka Stanjury negativně ovlivní budoucnost vodních staveb zejména jejich plánování a realizaci. „Takovéto urychlené a utajené zrušení by podle odborníků přineslo větší výdaje a problémy než ponechání současného stavu. Obavy ze zastavení rozvoje vodních cest vyjádřili také zástupci Baťova kanálu, horní Vltavy a středního Labe," uvedl Tomáš Kolařík.

A právě o Labe jde především. Na jeho dolním toku je v plánu letos postavit šest přístavů pro menší výletní a sportovní lodě v Dolních Zálezlech, Libochovanech, Lovosicích, Litoměřicích, Nučnicích a Libotenicích.

Ředitelství vodních cest na ně již uvolnilo peníze a vypsalo veřejnou zakázku na zhotovitele. „Naší snahou je výběrové řízení ukončit co nejdříve, aby se mohlo v dubnu začít stavět," řekl v únoru mluvčí ředitelství Václav Straka. Proto není jisté, jak by se projekt dál vyvíjel, pokud by státní organizace byla zrušena dříve než se „kopne" do země.

Jenže větší nejistota panuje v případě budování kotvišť proti proudu. Třeba přístaviště v Roudnici nad Labem by mělo přijít na řadu až příští rok. To samé platí i o stanovištích středního Labe kolem Mělníka.

Podle zveřejněných informací by se agenda Ředitelství vodních cest měla přenést třeba na jednotlivá Povodí. A právě ta by investovala třeba do budování kotvišť. Kritici záměru ale poukazují na to, že tímto rozhodnutím státní kasa stejně neušetří, neboť se jedná zhruba jen o pět milionů. A naopak se pozastaví rozvoj vodních cest. Jako příklad odpůrci rušení ředitelství uvádí mimojiné nové vodní dílo u Děčína, které ale má samo o sobě dost kritiků.