První změnou už z konce listopadu jsou nové autobusy zelené barvy, které jezdí i na Litoměřicku. Právě v jednom takovém, odstaveném na autobusovém nádraží v Litoměřicích, informace podávali pracovníci odboru dopravy Ústeckého kraje.

Ústecký kraj uzavřel smlouvu na 10 let s vysoutěženými dopravci, ve které je mimo jiné uvedeno, že dopravní obslužnost budou zajišťovat autobusy vyrobenými po červenci 2014. Tomu odpovídá i vybavení a komfort, jako je bezbariérový přístup s najížděcí plošinou a možnost naklápění karosérie ve stanicích bez zvýšeného chodníku.

Ve výbavě je klimatizace,  polstrované sedačky a prostor pro uložení příručních zavazadel. V provozu budou autobusy ve dvou velikostech od tří výrobců z Německa, Polska a ČR. Ve výbavě mají rovněž elektronický informační a odbavovací systém včetně hlášení zastávek a přestupních možností.

S autobusy značky Mercedes zajišťuje dopravní obslužnost pod logem Doprava Ústeckého kraje společnost ČSAD Slaný. Ve vozovém parku jich má 96 procent. S jedním z jejích nejzkušenějších řidičů jsme se zastavili, aby nám svůj autobus stručně představil.

„Stejný komfort, jako mají pasažéři, máme i my, řidiči. Mercedes nové generace je hlavně o bezpečnosti a designu, mimochodem interiér těchto autobusů získal loni evropskou cenu za design. Já osobně si nemůžu vynachválit jízdní vlastnosti a plynulost díky šestirychlostní  hydrodynamické automatické převodovce. Motor je velmi tichý. Když nám předváděli autobus přímo u výrobce, tak jsem se netrpělivě technika zeptal, kdy nám ho nastartuje, a on odvětil, že motor už nejméně deset minut běží," uvedl Evžen Winter, řidič ČSAD Slaný, kterého znají cestující na lince Libochovice – Praha, ale také na linkách na Úštěcku a Štětsku.

Od příští sezony se výrazně zvýší přeprava jízdních kol autobusy. Nový dopravní koncept Dopravy Ústeckého kraje zavede celkem 35 autobusových linek, které v rámci běžného regionálního provozu umožní přepravu bicyklů. Cykloturistiku podpoří dvě kategorie kapacity. Jednak klasické vleky pro 20 kol a jednak nástavby na autobus pro šest kol s linkami v Českém středohoří.


Ten, kdo jezdí častěji, má výhody

Čtvrteční prezentace dopravního systému Ústeckého kraje dala odpovědi  na změny, které v regionu nastanou od Nového roku.

„Zájemci si mohli prohlédnout nové autobusy, ale především byli informováni o změnách v jízdních řádech, jakým způsobem budou nově  odbaveni. Staré kartičky přestanou platit a začne fungovat tarif v Dopravě Ústeckého kraje, který cestujícím výrazně zjednoduší orientaci v dopravě," uvedl referent odboru dopravy Krajského úřadu Ústeckého kraje Jan Maxa.

Cestující už nebude zjišťovat, z jaké  zastávky jede a do které. Jednoduše oznámí, kam jede. Zaplacená jízdenka, protože bude mít časovou platnost 60 minut, mu umožní  přestup mezi stanicemi, a to i jiného dopravce v rámci regionálního systému.

Cestující, kteří využívají systém Dopravy Ústeckého kraje pravidelně nebo často, můžou dosáhnout výrazných výhod a slev. Jen použitím elektronické peněženky se mu z ní odečte platba menší o 10 procent, než by hradil proti platbě v hotovosti.

Výraznou úsporu proti jednotlivým jízdenkám získá cestující, který využívá  při  pořízení časové jízdenky. Ta má tři varianty na sedm, třicet a devadesát dní.

„Jde o jízdenku, se kterou můžete na vybrané trase v určitém časovém období jezdit neomezeně. Prvotní investice do takové jízdenky je vyšší, ale vrátí se během několika málo jízd. Když  cestující například jezdí pravidelně  do práce po trase, kde ho jízdné stojí 20 korun, zaplatí za měsíc s 20 pracovními dny za jízdy 800 korun. Pokud si ale koupí časovou třicetidenní jízdenku, přijde ho na 26násobek ceny jeho základního jízdného, tedy jen 520 korun. Ušetří tudíž 280 korun," vysvětluje Jan Maxa.