Model je ale určený hlavně pro geology, kteří nyní zkoumají, jak ho co nejlépe zajistit. „Vznikl za pomoci bezpilotního vrtulníku. Jde o techniku, která se při podobné situaci ještě nikdy v Česku nepoužila," vysvětlil Jakub Karas ze společnosti UpVision.

Za hodinu

Vznik takové mapy je podle něho velmi rychlý. Letadélko nebo vrtulník technici nejdříve naprogramují a pak ho vyšlou nad cíl. Za pomoci speciální kamery pak povrch sesuvu a jeho okolí stroj zmapuje za pouhou hodinu.

Data z letu poskytují nejen přehled o tom, jak celá oblast vypadá. „Dá se takto vypočítat třeba i kubatura sesuvu," dodal Jakub Karas.

Z VÝŠKY. Díky krátkému letu bezpilotního vrtulníku geologové získali detailní mapy sesuvu na D8. Z nich mohou zjistit, kolik zeminy ujelo a jak se stále pohybuje.

Nebezpečí trvá

Zemina rozestavěnou dálnici zavalila loni 7. června po vydatných deštích. Sesunutý svah na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku není podle odborníků stabilní. Při silných deštích hrozí, že se dá znovu do pohybu. „Za určitých klimatických podmínek se může opakovat," řekl ČTK ředitel České geologické služby Zdeněk Venera.

Geologové od poloviny dubna, kdy s průzkumem začali, provedli hloubkové vrty a horizontální geofyzikální profily mapující stav sesuvu. Najisto vědí, že v oblasti sesuvu jsou stále aktivní přítoky spodních vod. Závěry průzkumu budou mít nejspíše koncem června.

Z VÝŠKY. Díky krátkému letu bezpilotního vrtulníku geologové získali detailní mapy sesuvu na D8. Z nich mohou zjistit, kolik zeminy ujelo a jak se stále pohybuje.

Řešení?

Na konečné výsledky čekají především stavbaři. Až po jejich vyhodnocení totiž určí postup dalších prací při sanaci sesuvu a provedou opatření zabraňující jeho opakování.

„Potom bude na projektantovi, aby navrhl řešení," uvedl František Zukerstein z lovosického závodu Ředitelství silnic a dálnic .

Až pak budou silničáři vědět, kolik bude sanace svahu vlastně stát. Termín dokončení dálnice nyní ředitelství posunulo na polovinu roku 2016. Ale není definitivní.

Ekologové tvrdí, že vše by vyřešila částečná změna trasy a stavba nového tunelu Litochovice. Ministr dopravy Antonín Prachař ale už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět. „Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz," prohlásil Antonín Prachař.

Z VÝŠKY. Díky krátkému letu bezpilotního vrtulníku geologové získali detailní mapy sesuvu na D8. Z nich mohou zjistit, kolik zeminy ujelo a jak se stále pohybuje.