Švestkovou dráhu mají od roku 2020 brázdit vlaky bez strojvůdce. Takový je úmysl soukromé firmy AŽD Praha, která „švestkovku“ loni koupila pro testování nových technologií. Za trať z litoměřických Čížkovic do Obrnic na Mostecku společnost zaplatila 5,7 milionu korun.

„Máme auta, která umí jezdit bez řidiče, přičemž vlak je z tohoto hlediska daleko jednodušší prostředek. Metro už dokáže jezdit za minimální asistence strojvůdce, k vlaku je tedy jen malý krůček,“ řekl pro magazín Euro ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Podle něj jsou všechny technologie k dispozici a nic nebrání tomu začít v dohledné době se zkušebním provozem.

Ivan Mládek a Banjo Band
Roudnické vinobraní láká na rekordní účast vinařů i hudební program

Projekt vlaku bez strojvedoucího má být první svého druhu v Evropě. „Zatím jsme ve fázi vývoje, kdy se testují čidla a radary. Plán, že v roce 2020 začneme testovat provoz, ale stále platí. Vlaky se nasadí na koleje a začnou zkoušet nejprve s dohledem strojvedoucího, který bude reagovat na překážky na trati,“ informoval mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Dalším krokem má být přizpůsobení tratě a osazení vlaku čidly a radary tak, aby už mohl fungovat zcela bez obsluhy.

Strojvedoucí se o svoji práci nebojí, ale na projekt nahlíží se smíšenými pocity. „Nejsem si jistý, jestli počítač dokáže plně vyhodnotit chování při řízení za silného deště, sněhové vánice nebo při vběhnutí zvěře. Těch neočekávaných situací je spousta a často se dnes ukazuje, že ne vždy je nahrazení člověka počítačem zrovna ideální,“ řekl strojvedoucí Rudolf Kugler z Litoměřic.

Přesto projekt vnímá jako reálný. „V počátcích si to dovedu představit spíš na lokálkách s nižší traťovou rychlostí, ostatní ukáže čas,“ dodal Kugler.

AŽD Praha však u bezpilotních vlaků předpokládá bezpečnost naopak vyšší. „Dobře víme, že největší slabinou v bezpečnosti je vždycky lidská chyba,“ uvedl Chrdle.

Vinice, ilustrační foto.
Vinařství pod Radobýlem jde na trh. Vsadilo na červené