„Nejedeme na naleštěných strojích, pečlivě připravených na cestu. Naše Vespa slaví padesátiny a u tuk-tuku věk ani neznáme. Víme jen, že jeho motor pochází z vozů, které byly vyráběné mezi roky 1963 64," ujišťují o výjimečnosti expedice dobrodruzi z Čech.

V tuk-tuku se však nevozí jen oni, ale i náhodní stopaři. „Několik už jich na svém kontě máme a pokaždé je to veselý zážitek. Zatím žádný z nich navíc nemluvil anglicky," pokračují muži ve vyprávění.

Vespa Expedition - Kambodža

„Dost často se nám zdá, že jsme pro místní lidi o dost exotičtější, než jsou oni pro nás. A nejde jen o to, že si dva cizinci jezdí po venkově, kam sotva kdo zabrousí. Například v Laosu a Kambodži, které jsme už projeli, tuk-tuk nikdy neviděli. Lidé se nám buď smějí hned, nebo chvíli zírají a rozesmějí se až poté, co ve vozítku spatří nás řidiče. Takže rozdáváme smích, kam přijedeme, ani nemusíme nic dělat."

Prozatímním největším zážitkem na cestě byl prý pro oba Čechy přechod hranic do Kambodži. „Byli jsme předem varováni, že to je s tuk-tukem téměř nemožné. Úřednice na thajské straně se pouze pozastavila nad majitelem vozu, neboť v technickém průkazu byl uveden původní. Máme u sebe ale kupní smlouvu. Kambodžská víza byla bez problémů, jen nějaké to papírování navíc kvůli strojům. Hranici přejíždíme pomalu přesně tak, jak rozkazují cedule. Závora je nahoře. Petra na Vespě ještě zastavují a kontrolují. Za chvíli se ke mně ale přidává a jsme v Kambodži," popisuje Martin Měchura.

Vespa Expedition - Kambodža

Nakonec to tak jednoduché ale nebylo. „Dojel nás chlapík na motorce, že jsem prý projel bez proclení, a vrátil mě zpátky. V kanceláři mi jiný chlap úplně v klidu řekne, že mě do země nepustí. Cože?! Musím prý mít nějaký dopis z hlavního města, abych mohl pokračovat. Nakonec mě propouští s tím, že on mi razítko nedá a nechá na celnících, jestli mě bez něj pustí. Těm stačí vízum a jedeme dál," popisuje útrapy Martin s tím, že podobný problém je potkal i při odjezdu z této země. „Řekli nám, ať si jedem, ale že nás bez těch papírů do Laosu stejně nepustí. Tam už po nás ale nic takového nechtěli."

Vespa Expedition - Kambodža

„Od Laosu v naší výbavě nechybí dvě bomby s propan butanem. Náš tuk-tuk je totiž poháněný plynem a v této zemi jsme za celou dobu narazili pouze na dvě stanice. Silně nás taky zarazila cena. V předchozích státech stál zhruba 12 Kč/kg, zato v Laosu stoupla cena na 45 Kč."

V současné chvíli mají cestovatelé najeto kolem 4 000 km. Dokončili zatěžkávací okruh po Thajsku, Kambodži, Laosu a nyní jsou zpět v Thajsku. Po dokoupení všech problematických dílů a nutných servisech, které bylo možné udělat jen v Thajsku, se chystají překročit hranici s Barmou. „Ta je pro nás velkou neznámou. Zatím není jasné, zda nás se stroji vůbec do země pustí. Tak držte palce," vzkazují. (uve)