Vznikne dokonce zcela nová turistická linka, na dvou tratích pak dojde k výměně dopravců. Do veřejné dopravy pošle příští rok Ústecký kraj přibližně dvě miliardy korun. 

Nové jízdní řády začnou platit v neděli 12. prosince, změny se většinou týkají drobných časových posunů v jízdních řádech. „Chtěl bych rozptýlit obavy, které byly s veřejnou dopravou spojené. Rozsah je spíše vyšší, posilovali jsme především u školních spojů. Snažíme se udržet vysokou kvalitu a bezpečnost,“ uvedl krajský radní pro dopravu Marek Hrabáč, který má resort na starosti od loňských krajských voleb. 

Nejvíce změn čeká od prosince Ústecko. Tou nejviditelnější je zavedení nové linky 461, která propojí Ústí nad Labem, Tisou a Sněžník. O víkendech na tuto linku vyjede od dubna pět párů denně. „V létě jsou víkendové autobusy do Tisé přeplněné a cestující stojí v uličce,“ vysvětlil Jakub Jeřábek z krajského odboru dopravy. Začne také jezdit více autobusů do Žďáru. 

Novorozený chlapec. Ilustrační snímek
Zapomenutý chlapeček našel pěstounku. Po měsících opustí nemocnici

Kvůli přeplnění autobusů přidává kraj také jeden odpolední spoj mezi Chomutovem a Hrušovany, mezi Litvínovem a Dlouhou Loukou pak zavede nově cyklobus. 

Největší změny ve vlakové dopravy přinesou plánované výluky nejen na českých, ale i na německých kolejích. To bude platit především pro linky U28 a RE20, které jezdí z Děčína do Bad Schandau a v případě linky U28 jedou dále směrem na Sebnitz, Dolní Poustevnu a Rumburk. Německý správce infrastruktury totiž bude pokračovat v rekonstrukci kolejí na svém území, což si vynutí dočasné nahrazení vlaků autobusy.

Dráha národního parku, která projíždí Českým i Saským Švýcarskem, tak ani v příští turistické sezoně nebude v provozu po celé léto. Ústecký kraj počítá i v příštím roce s podporou turistických linek, dokonce jejich seznam rozšíří. Od jara začnou jezdit vlaky po Kozí dráze mezi Děčínem a Telnicí. Správa železnic tuto trať na základě požadavku kraje letos na podzim za přibližně 50 milionů opravila. 

V Českém Švýcarsku zkouší experimentální těžbu stromů pomocí výbušnin.
Dynamitem proti stromům, Národní park České Švýcarsko experimentuje

Další novinka se týká páteřní železniční linky mezi Děčínem a Kadaní – Prunéřovem. „Všechny vlaky linky U1 budou nově zastavovat na zastávce Jirkov zast. Dosud tu vlaky zastavovaly pouze na znamení,“ uvedl tiskový mluvčí Českých drah Luděk Kubát. Právě tento dopravce jednu linku zajíždějící do Ústeckého kraje opustí. Od 12. prosince budou mezi Rumburkem a Mladou Boleslaví nově jezdit vlaky společnosti Die Länderbahn. Mezi Ústím nad Labem a Kolínem pak vyjedou rychlíky v barvách RegioJetu. Díky této změně by měl stát, který rychlíky objednává, ročně ušetřit 28 milionů korun. 

Ještě dříve, ve středu 1. prosince, nastupuje nový dopravce na autobusové linky na Teplicku. Místo Arrivy bude nyní příměstskou a linkovou dopravu zajišťovat ČSAD Slaný ze skupiny ICOM Transport, který bude jezdit v závazku pod hlavičkou Dopravy Ústeckého kraje. Pro cestující se tak nic nemění.