Hlína a kamení zavalily dálnici u Litochovic na Litoměřicku předloni v červnu. Sanaci svahu rozdělilo ŘSD na dvě etapy. Cílem první bylo odvrátit riziko ohrožení lidí a majetku.
Dělníci už odtěžili řádově 70.000 až 75.000 metrů krychlových zeminy. Hlavní zemní práce v prostoru sesuvu teď končí a následovat budou terénní úpravy a odvodnění mimo jeho území a práce na přístupových komunikacích. „Předpokládáme završení závěrečných prací na přelomu dubna a května," uvedla Ledvinová.

Zakázku získaly sdružení firem Eurovia CS, Metrostav, Stavby mostů Praha a Berger Bohemia bez řádného výběrového řízení. Ministerstvo dopravy tento postup, který si nechalo schválit vládou, odůvodnilo nedostatkem času na vypsání řádné soutěže v situaci, kdy mohou v místě hrozit další sesuvy půdy.
ŘSD má podle mluvčí zajištěno na přípravy a zabezpečení sanace sesuvu 120 milionů korun. První etapa bude stát 72 milionů korun. Odhad stavebních nákladů druhé etapy je 547 milionů korun.

Druhá etapa bude řešit samotnou sanaci. ŘSD nyní podle Ledvinové zajistilo zadání veřejné zakázky na zpracování projektové dokumentace. Stavební povolení by investor mohl získat v září a stavba druhé etapy by mohla podle ŘSD začít v listopadu a skončit v polovině roku 2016. „Jakýkoliv nepředvídatelný vliv dalších okolností, jako je například odvolání účastníků řízení správních procesů či účastníků soutěže o veřejnou zakázku, může mít vliv na dokončení druhé etapy sanace sesuvu, a tím i negativní dopad do termín zprovoznění stavby," uvedla mluvčí.
Stavbu úseku Lovosice – Řehlovice provázejí žaloby proti vydaným rozhodnutím. Ekologické organizace vedou 27 soudních řízení. Při těchto soudních sporech se řeší mimo jiné dvě ústavní stížnosti a řadu pří přezkoumává Nejvyšší správní soud.

Stavební práce mezitím pokračují na dalších úsecích mimo sesuv. Dělníci dokončují velké dálniční mosty Opárno, Dobkovičky a Prackovice, pracuje se v prostoru tunelů Radejčín a Prackovice a na hlavní trase za tunely směrem do Řehlovic.

Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. „Ministerstvo dopravy a Ústecký kraj se dohodly, že železniční trať, která byla poničena sesuvem na D8, obnovena nebude," uvedla Ledvinová. Krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek však pro Deníku uvedl jiné stanovisko.


Železniční trať poškozená sesuvem ještě není odepsaná

Prackovice nad Labem - První etapa sanace sesuvu svahu na D8 nad Prackovicemi byla dokončena. Zhotovitelům se podařilo odtěžit zhruba 75 000 metrů kubíků zeminy. Následovat budou terénní úpravy a odvodnění, které má řešit i problém spodní vody v obci.

„Předpokládáme ukončení prací za zhruba 72 milionů korun na začátku května. Odhad nákladů na druhou etapu činí téměř 550 milionů korun," uvedla Nina Ledvinová, mluvčí ŘSD. Stavební práce na dálnici pokračují na úsecích mimo sesuv. Dělníci dokončují dálniční mosty Oparno, Dobkovičky a Prackovice, pracují v prostoru tunelů Radejčín a Prackovice a na hlavní trase za tunely ve směru do Řehlovic.

Sesuv nepoškodil jen dálnice, ale strhl i 200 metrů železniční trati za stanicí Chotiměř. „Ministerstvo dopravy a Ústecký kraj se dohodly, že železniční trať Lovosice Teplice, která byla tímto sesuvem poničena, obnovena nebude," doplnila Nina Ledvinová.

V předchozích rozhovorech, kdy se v zimě u sesuvu sešel ministr dopravy Dan Ťok s hejtmanem Ústeckého kraje Oldřichem Bubeníčkem, padly jiné názory, které nevylučovaly zachování trati. Bylo by totiž nelogické, kdyby Ústecký kraj na jedné straně podporoval alespoň rekreační jízdy na tratích, které stát chtěl zlikvidovat, a na druhé nechal uzavřít trať, která je velice atraktivní a kde postačí obnovit sice stavebně náročný, ale krátký úsek.

Jak se nám podařilo zjistit, vyjádření tiskové mluvčí ŘSD nebylo úplně vyčerpávající. „Pro Ústecký kraj je sice prioritou dostavba dálnice, ale po jejím dokončení chceme pokračovat v jednání o osudu železniční trati. Chceme ji zachovat, proto jsme ministrovi dopravy předložili několik dalších variant s možnostmi, jak tento cíl naplnit. Čekáme na jeho odpověď," uvedl radní Ústeckého kraje pro dopravu Jaroslav Komínek.

Václav Sedlák