Záměr Správy železnic na znovuobnovení provozu nyní schválila centrální komise ministerstva dopravy. Ta přitom v minulosti obnovu kvůli vysokým nákladům smetla ze stolu. V úseku totiž jezdilo před sesuvem trati vlakem průměrně 45 lidí v každém spoji. Železničáři proto původní plány na opravy za 800 milionů přehodnotili a přišli s variantou, která bude o téměř polovinu levnější.

„Díky souhlasnému stanovisku mohou začít práce na projektové dokumentaci a získání územního rozhodnutí,“ informovala mluvčí Správy železnic Nela Friebová s tím, že investiční akce zahrnuje opravu trati a vybudování nového železničního mostu, který poškozený úsek překlene. Vypsání výběrového řízení na realizaci stavby plánuje Správa železnic za dva roky. Celkové investiční náklady, se kterými záměr projektu počítá, jsou 463 milionů korun.

„Cílem stavby je obnovení provozu s minimálními investičními náklady,“ poznamenala Friebová a doplnila, že mimo tuto investici železniční trať čekají na zbylých úsecích také další opravné práce. Patří mezi ně sanace skalních masivů lemujících trať, vyčištění propustků a štěrkového lože, výměna pražců a části kolejnic a celkové zlepšení stavu trati. Správa železnic plánuje kromě toho i zlepšení zabezpečení stávajících přejezdů.

Jako krok správným směrem vidí obnovu poškozené trati petiční výbor za obnovu železniční tratě 097 Lovosice - Teplice, který její znovuzprovoznění požadoval už v roce 2015. „Pozdě, ale přece,“ komentoval nové plány na obnovu člen petičního výboru Jan Vondrouš. Otázkou podle něj zůstává samotné datum zahájení prací. Odhaduje, že první cestující po nově opravené trati svezou vlaky až kolem roku 2025.

Stát versus soukromník

„Tady je krásná ukázka toho, jak funguje soukromník a jak funguje zkostnatělý stát v podobě Správy železnic. Pokud se podíváme na Švestkovou dráhu (majitelem je soukromá firma AŽD Praha, pozn. redakce), tak tam ta oprava tak dlouho netrvala a k výraznému zkvalitnění dopravy došlo během chvíle,“ sdělil Vondrouš a dodal, že mnohem důležitější by bylo trať zrevitalizovat natolik, aby byla konkurenceschopná.

„To znamená především zvýšit traťovou rychlost, pak by se mohla skutečně železnice stát významnou tepnou mezi dvěma okresními městy Teplice a Litoměřice,“ doplnil.

K poškození trati došlo v noci z 6. na 7. června 2013. Statisíce kubíků zeminy se po vydatných deštích utrhly z kopce Kubačka v blízkosti obce Dobkovičky a sesuv poničil asi 200 metrů železniční trati. Z Lovosic do Radejčína je zavedená náhradní autobusová doprava a osobní vlaky ze směru od teplických Řetenic končí jízdu v Radejčíně. Sesuv zavalil a poškodil i část v té době nedostavěné dálnice D8.