V 90. letech, kdy bylo zakládání této bezpečnostní složky v Česku téměř módní záležitostí, Terezín strážníky měl, ale protože nesplnili očekávání a radnice sbírala jednu stížnost za druhou, byla městská policie zrušena. Od té doby se radní k obnově neodhodlali, až letos.
Založení městské policie pro dohled nad veřejným pořádkem a nad plněním obecně závazných a dalších vyhlášek je nyní na spadnutí. Od konce 90. let se město spoléhalo na práci sjednanou ve smlouvě s bezpečnostní agenturou.
„Hlavním cílem byl dohled nad objekty, které jsou v majetku města a které opustila armáda. K tomu v posledních letech přibyl i dohled nad dodržováním pořádku na veřejnosti ve všech čtyřech místních částech, od toho se ale vzhledem k malé efektivitě už v loňském roce upustilo. V současné době pracovníci agentury mají na starosti pět objektů. Jak do rekonstruovaných objektů vstoupil život, získaly svůj režim a také systém ochrany. Potřeba střežení tak opadla," uvedl Robert Czetmayer, tajemník Městského úřadu v Terezíně.
Vedle ochrany majetku, který je už z části napojen i na pult centrální ochrany, cítí většina zastupitelů města potřebu kontroly a dohledu na plnění veřejného pořádku. Radnice uvažuje s ohledem na předpokládané zvýšení cestovního ruchu s přijetím určitých opatření, která se budou týkat dopravy, parkovacího systému a dodržování klidu. Pokud by nebyla dostatečná kontrola a možnost vymahatelnosti vyhlášek a ustanovení ze strany města, byl by systém bezzubý.
„Do programu jednání městské rady 24. února připravujeme k projednání podklady pro přijetí obecně závazné vyhlášky o zřízení městské policie. V březnu by se jí mělo zabývat zastupitelstvo. V návrhu bude její schválení s účinností od letošního července. Protože tento záměr měly ve svém volebním programu prakticky všechny politické subjekty, předpokládám, že s minimálními připomínkami bude vyhláška schválena," dodává Roman Vítek, vedoucí odboru vnitřní kontroly úřadu, který bude mít městskou policii zařazenu do své kompetence.
Redakci se podařilo zjistit, že radnice při přípravě vyhlášky a všeho, co souvisí s ustavením městské policie, bude využívat služeb specializované firmy, která se zabývá v této oblasti poradenskou činností. Využívat se bude rovněž zkušeností, které nabudou zastupitelé při kontaktech s kolegy v jiných městech. V návrzích se doporučuje, aby Městská policie v Terezíně měla zpočátku dva strážníky, sídlit bude v centru města v prostorách kulturního domu.
Březnové zasedání městského zastupitelstva se bude mimo jiné zabývat především rozpočtem. Do programu se chystá rovněž zařazení druhé změny územního plánu a projednání dalších kroků, které povedou k naplnění strategického plánu rozvoje města a jeho místních částí. Zejména jakých dotací k tomu město využije. Ze zákona bude ke schválení předložena další obecně závazná vyhláška k dodržování veřejného pořádku.
Její dodržování spolu s kontrolou omezení provozní doby restauračních zařízení, které schválilo minulé zastupitelstvo, bude jednou z činností nově ustavené městské policie.