Lahví šampaňského pokřtili ve středu před polednem nový tanker v loděnici Barkmet ve Lhotce nad Labem, který byl následně slavnostně spuštěný na hladinu Labe.

Říční kolos je dlouhý 86 metrů, vysoký je 11,45 metru a na šířku má 5,35 metru. Váží 610 tun a dokáže pojmout až tři tisíce tun nákladu. Obchodní ředitel loděnice Barkmet Jurij Kulchytskyj Deníku řekl, že na stavbě lodi pracovalo po dobu šesti měsíců 40 až 50 svářečů a zámečníků. Není to první loď, kterou v loděnici letos na Labe spustili. Je stejná jako její přesná kopie spuštěná v červenci. Obě teď ale prozatím zůstanou v lovosickém přístavu, kde počkají na vyšší hladinu vody v řece v okolí Ústí.

„Doufáme, že začátkem příštího roku se nám podaří realizovat přepravu obou lodí,“ uvedl Kulchytskyj s tím, že lodě poputují k zákazníkům do Nizozemska, kde budou sloužit k přepravě jedlých olejů jak v Holandsku, tak i v Německu. Spuštění říčního tankeru si nenechaly ujít také desítky lidí z okolí.

„To je odvaha,“ komentovala po dosednutí lodě na Labe Věra Poborská z Lovosic přítomnost několika mužů, kteří během rychlého sešupu z břehu do vody stáli na vršku tankeru. „Na spuštění jsme se přišli podívat už asi potřetí. Je to krásné, až dojemné,“ dodala Lovosičanka.

Další podívaná v podobě spouštění lodě na Labe není daleko. Podle informací Jurije Kulchytskyjho už zaměstnanci v loděnici staví další tanker.

„Začali jsme pracovat na další lodi. Děláme vše pro to, abychom zakázky dostávali,“ doplnil Kulchytskyj.

Zatím největší lodí, kterou ve Lhotce nad Labem postavili, byl chemický tanker pro vnitrozemskou plavbu. Dosahoval délky 110 metrů a vážil kolem 900 tun. Náklad, který je schopný přepravit, se rovná kapacitě stovky kamionů.

V loděnici ho dokončili v červenci 2018. Do svého cíle se však vydal až letos na začátku února. Stejně jako letos totiž v řece nebyl dostatek vody a tak celou dobu kotvil v lovosickém přístavišti. Jeho výroba byla složitá, svářeči a zámečníci ho stavěli déle než rok. Do přístavu v Hamburku ho táhly dva remorkéry, jeden vpředu a jeden vzadu. Ve Lhotce staví jen kaska lodí. Vyrábět kompletně vybavené plavidlo podle obchodního ředitele Kulchytskyjho v České republice nelze.

„Ideální je pro nás pracovat s ocelí. Tanker s motory by byl mnohem těžší a jeho přesun příliš složitý, nehledě na to, že na to nemáme kapacity,“ uvedl už dříve Kulchytskyj.