„Svatomartinské jsme vyprodali během 7 – 10 dní,“ potvrdil František Kupsa, jednatel Žernoseckého vinařství. Žernosečtí letos vyrobili přibližně čtyři tisíce lahví bílého Svatomartinského vína odrůdy Müller Thurgau a rosé Modrý Portugal. Výrobě české obdoby světoznámého Beaujolais se Žernosečtí věnují již tři roky.

Poprvé, ale ne naposledy
Poprvé se do jeho výroby letos pustila další dvě vinařství na Litoměřicku, Agrofrukt Kamýk s klášterními sklepy v Litoměřicích a Lobkowiczké zámecké vinařství v Roudnici nad Labem. „Vyprodáno ještě nemáme, zbývá nám posledních několik lahví. Zájem o toto víno je ale velice slušný,“ říká Jan Podrábský, ředitel roudnického vinařství. Roudničtí vyrobili rovněž zhruba čtyři tisíce lahví, vše červené odrůdy Modrý Portugal.

Dva tisíce lahví Svatomartinského bílé odrůdy Müller Thurgau připravili v litoměřických klášterních vinných sklepech. „První týden, od jedenáctého listopadu, byl zájem velice slušný, poté mírně opadl. Naše Svatomartinské 2008 je ještě možné bez potíží zakoupit,“ přiblížil Vladimír Šuhájek, sklepmistr klášterních vinných sklepů.

Svatomartinské víno je prezentováno jako mladé, lehké víno vhodné ke konzumaci, nikoliv k archivaci. Vinaři jej doporučují konzumovat spíše k mastnějším pokrmům.

Značku Svatomartinských vín vlastní od roku 2005 Vinařský fond, který ji propůjčuje všem vinařům, jejichž vzorky vín projdou testem kvality. Vinaři na Litoměřicku se shodují na tom, že by se rádi pustili do výroby Svatomartinského vína také v příštím roce.

„Už letos jsme vyrobili více tohoto vína než v loňském roce. Samozřejmě bychom se do Svatomartinského pustili rádi i v roce 2009, vše ale záleží na tom, zda nám to příroda dovolí. Důležité je, zda hrozny brzy vyzrají a jaká bude úroda,“ vysvětluje František Kupsa.

Jeho slova potvrzuje také Jan Podrábský. „Příští rok bychom navíc chtěli zkusit výrobu Svatomartinského vína odrůdy Müller Thurgau,“ dodává roudnický vinař.

Zájem o Svatomartinské víno v posledních letech významně vzrůstá. Podle Petra Podlipného z litoměřické vinotéky v prodeji, ale i ve kvalitě pozvolna přesahuje francouzské Beaujolais, které je na trh uváděno devět dní po Svatomartinském.