„Bylo to něco nádherného, dlouho na to nezapomenu. Pro mě svátek doslova a do písmene! " svěřila své dojmy bezprostředně po prvním koncertu Ivana Beránková, která přijela až z Chomutovska.

Slova superlativů měly pro operní večer, výkony sólistů i Plzeňské filharmonie Soňa Pohlová s kamarádkou Zdeňkou, které přišly na litoměřický festival už potřetí. Slova chvály zněla také na adresu pořadatelů místního spolku Musica et Education i sponzorů, bez nichž by se Svátky hudby jen těžko uskutečnily.

V prvním koncertu vynikli mistři smyčců, houslista Václav Hudeček, violoncellista Petr Nouzovský a violistka Kristina Fialová-Nouzovská. Kromě Brahmsova díla zazněla v jejich podání poprvé v Česku i unikátní, nedávno objevená věta z Mozartovy koncertantní symfonie pro housle, violu, violoncello a orchestr.

Mimořádným zážitkem byl i sobotní operní večer, ve kterém excelovali držitelka Ceny Thálie sopranistka Simona Houda Šaturová a mladý tenorista Petr Nekoranec, mimořádný talent nastupující pěvecké generace, a to nejprve v mozartovských ariích z Dona Giovanniho, pak v Donizettiho, Verdiho a Rossiniho dílech a skvělý večer pak zakončili duetem Adiny a Nemorina z Donizettiho „Nápoje lásky". Výkony interpretů umocnila Plzeňská filharmonie dirigovaná Tomášem Braunerem.

„Jsem velmi mile překvapená. Prostředím, atmosférou i publikem, před kterým mi to zpívalo skoro samo," řekla mi po koncertu Simona Houda Šaturová, kterou teď čeká natáčení CD a pak koncerty v Dánsku s kodaňským rozhlasovým orchestrem.

Podobně hodnotil Svátky hudby i Petr Nekoranec. Také pro něj to rozhodně nebyl jen zdvořilostní kompliment: „Zpívalo se mi tu moc dobře, Litoměřice mě okouzlily, jak prostředím, tak i festivalem samotným, takových akustických prostor je u nás málo," uvedl Petr čtyřiadvacetiletý talent české i mezinárodní operní scény, který týden po litoměřickém koncertu odlétá do New Yorku, kde získal stipendium při proslulé Metropolitní opeře.

Oba sólisté se prý někdy v budoucnosti rádi na litoměřické Svátky hudby vrátí.

Miroslav Zimmer