Loni zastavila v červnu plavbu po Labi povodeň. Zanesenou řeku se podařilo vyčistit až ke konci roku. „Bohužel jsme na výkyvy počasí zvyklí, ale velký problém je omezení ponoru nebo zastavení plavby kvůli znečištěnému Labi. Zatímco na silnici či železnici se překážky odstraňují ihned, u řeky tomu tak není," řekl Hradský.


Na problémy s čištěním koryta poukazují nejen rejdaři, ale i lidé, kteří se s povodněmi potýkají, protože zanesená řeka zvyšuje riziko záplav. Jiří Aster ze Svazu dopravy o tomto problému hovořil s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. „Čištění řeky předchází zdlouhavá výběrová řízení, což proces velmi zpomaluje. Věřím, že jsme se s panem ministrem shodli na nutnosti jednoduššího řešení," řekl ČTK Aster. Rejdaři a přístavy by podle něj mohli dostat odškodnění za loňské povodně. „Stát dostal peníze od EU, ale podnikatelé v lodní dopravě z toho zatím neměli nic," podotkl Aster.


Pro rejdaře je klíčový údaj z vodočtu v Ústí nad Labem. Pokud vodočet ukazuje více než 200 centimetrů, znamená to, že u hranic s Německem je hloubka větší než 140 centimetrů, což je hranice pro plavbu, byť omezenou. Na vodočtu v Ústí nad Labem byl na konci týdne stav 181 centimetrů a průtok 153 metrů krychlových za sekundu.
„Využijeme teď toho, že trochu pršelo, a necháme se svézt na jedné vlně s nákladem mostních konstrukcí, které už měly být na stavbě," uvedl Hradský. Další lodě společnosti plují na kanálech v Německu a Nizozemsku a firma čeká na lepší předpověď, aby je mohla poslat do Česka. Zásilek podle Hradského měl podnik nasmlouváno hodně.


Právě nemožnost využít lodní dopravu řeší v lovosické Lovochemii, která vyrábí hnojiva. „Situace na nás doléhá, musíme vozit komodity po železnici a v kamionech, což se odráží ve zvýšení nákladů na dopravu," řekl mluvčí Agrofertu, do něhož Lovochemie patří, Karel Hanzelka. „U ucelené zásilky například 1000 tun hnojiv do vzdálenosti 300 kilometrů se jedná o částku při náhradní přepravě auty 7000 eur (192.434 Kč) a vlaky zhruba 2000 eur (54.978 Kč)," uvedl Hanzelka.
Zatímco některé komodity lze přepravit jinou, byť dražší cestou, u dalších, jako jsou ocelářské a strojírenské součástky, taková možnost není. Rejdařům by z dlouhodobého pohledu pomohla stavba dalšího vodního stupně na Labi, o němž se diskutuje nejméně 20 let.
Proti jsou však zejména ekologové. Stejně dlouhá je debata na téma plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Ministr Prachař dnes novinářům řekl, že dokud není mezinárodní dohoda, nemá smysl do této obří stavby dále investovat.