Zastupitelé se shodli jednoznačně – pilu chtějí. Zhoršenou kvalitou ovzduší i dalšími ekologickými problémy ve městě se zabývat budou.

Pila, která má ve Štětí vyrůst, slibuje pracovní místa pro 181 zaměstnanců. To je pro pro město s téměř 17% nezaměstnaností rozhodující. Spolu s pracovními místy však dojde k nárůstu kamionové dopravy. „Přibude přibližně 75 nákladních vozů denně. Pilu ale k sociálně-ekonomickému rozvoji potřebujeme,“ dodal Kurfirst.

Zastupitelé si ekologický problém uvědomují a chtějí jej řešit. Na svém veřejném zasedání za tímto účelem odsouhlasili potřebné kroky – ovzduší města se bude monitorovat a doprava se má v dohledné době regulovat.

„Dopravní zátěž se nám samozřejmě nelíbí. Opravdové řešení je možné pouze v případě, že se  podaří dotlačit příslušné orgány a vlastníky komunikací, aby se tímto problémem zabývali. Odmítáním investorů nevyřešíme nic,“ vysvětlil starosta města Tomáš Ryšánek.

Jak tedy ekologickou zátěž spojenou s kamionovou dopravou řešit? Vedení Štětí vidí východisko v obchvatech Roudnice a Předonína spolu s opravou a přestavbou štětského mostu. Ten má zajistit odklon těžké dopravy z centra města. V tomto směru již město učinilo první kroky.

„Vypracovali jsme memorandum a rozeslali je všem zúčastněným obcím, úřadům i firmám. Výsledek memoranda prozatím nelze vyhodnotit,“ informoval starosta.

„Prostřednictvím podniku Mondi, kterého se věc také týká, mělo být memorandum zasláno na ministerstvo dopravy. Obsahem tohoto prohlášení je výzva příslušným orgánům, aby se problematickou dopravou v regionu zabývaly,“ upřesnil starosta Ryšánek.

Obchvat Roudnice nad Labem je podle jeho slov v současné době ve stavu výkupu pozemků, který je téměř u konce. Kraj zároveň ve svém rozpočtu disponuje potřebnou částkou k dokončení tohoto obchvatu. Řešení mostu ve Štětí by v dohledné době mělo nabýt konkrétní podoby. Kraj již na projekt údajně vyhradil částku 7 milionů. Potřebná částka pro jeho realizaci se má však pohybovat v řádů 120 milionů.

„Všechny potřebné finance kraj dohromady samozřejmě nedá. Je zde však prostor pro jednání s příslušnými velkými investory ve městě,“ spekuloval na veřejné zasedání starosta a upřesnil záměr města: „Jsme ochotní se na financování podílet. Odkloníme sjezd, který je v tuto chvíli do města, směrem k průmyslové zóně.“ Předonín má obchvat ve svém územním plánu údajně také. Finance  ale prozatím postrádá.

Fakta o pile:

• Počet zaměstnanců:     181
• Místo stavby: průmyslová zóna
• Celková plocha pozemku: 215 756 m2
• Zastavěná plocha: 21 708 m2
• Termín zahájení výstavby: červenec 2012
• Předpokládaný termín zahájení výroby: leden 2013
• Počet kamionů denně: 78
• Počet osobních automobilů denně: 298
(zdroj: EIA)