Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stavbu D8 prověřil NKÚ: její cena roste

Lovosice, Řehlovice – Patnáctileté zpoždění, vedení trasy přes nestabilní území, pomalá sanace sesuvu, rostoucí cena nebo podcenění příprav stavby. To jsou jen některé z nedostatků, které konstatoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) po šetření stavby dálnice D8.

15.6.2016
SDÍLEJ:

Aktuální stav sesuvu na dálnici D8 u LitochovicFoto: Deník/Karel Pech

14 MILIARD MÍSTO 3
Podle ministerstva dopravy za zdržením stojí především soudní spory o vedení trasy dálnice, nikoliv to, že by ji resort v současnosti pomalu stavěl. „Dostavba zbývajícího 12 km dlouhého úseku z Bílinky do Řehlovic běží podle harmonogramu. Platí, že dálnice bude dokončena v prosinci letošního roku," uvedl v pondělní tiskové zprávě mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Za úsek D8 z Lovosic do Řehlovic stát dosud zaplatil přes 14 miliard korun, odhad z roku 1993 přitom počítal zhruba se 3 miliardami, uvedl dále NKÚ.

Za zpoždění podle kontrolorů může podcenění příprav výstavby, vedení dálnice přes nestabilní území a pomalá sanace sesuvu, ale právě také sedmiletý soudní spor, který skončil v roce 2010. Soud se v něm zabýval tím, jestli rozhodnutí o umístění stavby tohoto úseku dálnice nebylo nezákonné. „Správní orgán, který stavbu dálnice povolil, soudu ale poskytl jen fragment potřebného spisu, protože jeho podstatnou část ztratil," upozornili kontroloři. Krajský soud v Ústí nad Labem tak rozhodnutí o umístění stavby dálnice zrušil, protože ho nemohl přezkoumat, což oddálilo dokončení úseku, a tedy celé dálnice.

Poslední chybějící úsek navíc vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle NKÚ nepředložilo dokumenty, z nichž by bylo zřejmé, nakolik se zabývalo opatřeními, která by snížila riziko sesuvu. Opakovaně jen NKÚ sdělilo, že při přípravě dodrželo veškeré zákonné požadavky a předpisy.

SANACE SE PROTAHUJE
K sesuvu došlo v polovině roku 2013. Podle harmonogramu, který vzala na vědomí vláda ČR, mělo ŘSD sanaci dokončit nejpozději na přelomu let 2014 a 2015. Dosud ale neskončila, podotkli kontroloři. Ministerstvu také vytýkají, že analýzu příčin sesuvu zadalo až po dvou a půl letech.

Už v roce 2013 totiž mělo ŘSD k dispozici dokumenty, z nichž vyplývá, že se na něm významně podílela voda přitékající z blízkého lomu Dobkovičky.

PŘED VYPRŠENÍM LHŮTY
NKÚ v průběhu kontroly ministerstvo a ŘSD upozornily na to, že se blíží poslední termín pro podání žaloby, která by umožnila vymáhat náhrady škod a výdaje za sanaci. ŘSD společně se SŽDC žalobu podalo a náhradu škody a nákladů za sanaci sesuvu žádá po provozovateli blízkého lomu. Ten jakoukoli vinu ovšem odmítá.

Autor: ČTK, Veronika Weissová

15.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
70

ANKETA: Zavedli byste přímou volbu starostů?

Před soudem se zodpovídají také bývalý starosta Úštěku Bohumír Jasanský (vpravo) a místostarostka Marie Trnková. Dalšími obžalovanými jsou Vlastimil Houska a Jaroslav Černý.
4

Bývalému starostovi Úštěku hrozí za dotace 10 let vězení

Duo Sex Culomets říká: Kulomety jsou víc než pistole

Litoměřice - V Litoměřicích začal v sobotu 14. října osmý ročník divadelní benefice ochotnických souborů. Den před jeho začátkem se v music klubu Baronka konal benefiční večer, kde vystoupilo s premiérou nové hry divadlo Sex Culomets.

ANKETA: Snížili byste počet poslanců a senátorů?

Ústecký kraj - Patnáct zásadních otázek položil Deník hlavním volebním tvářím osmi stran v Ústeckém kraji. Jejich odpovědi vám mohou pomoci při rozhodování, koho budete volit. Sami si také můžete v naši anketě postupně odpovědět na všechny tyto otázky. 

Stadion má jen bod, dva uletěly s Jestřáby

Litoměřice - Hokejistům litoměřického Stadionu domácí duel 15. kola WSM Ligy nevyšel podle představ. S Prostějovem získali pouze jeden bod, když podlehli 2:3 po prodloužení. 

FOTO: Zábradlí reziví. Litoměřický most se bude příští rok opět opravovat

Litoměřice - Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že další rekonstrukce se obejde bez uzavírek. Silničáři uzavřou jednu stranu chodníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení