Správce železnice (SŽDC) chce zrušit a vytrhat budyňské kolejové rozvětvení na lokálce Libochovice - Straškov. Kraj na trati objednává sezonní vlaky, které lidi vozí o víkendech a svátcích od dubna do října. I když by tam vláčky i po opatření SŽDC mohly jezdit dál, proti záměru kraj protestuje. Úsporný krok by totiž zasadil ránu budoucímu rozvoji železniční dopravy v regionu a omezil by také možné řešení v mimořádných situacích. Krok by znevýhodnil i obec Budyně nad Ohří u potenciálních investorů.

O výkop kontroverzního záměru se postarala SŽDC z podnětu svého ústeckého oblastního ředitelství. „Vzhledem ke zhoršujícímu se technickému stavu kolejiště a faktu, že dopravna nebyla používána a ani není evidován požadavek na její využití ze strany dopravce, zahájila SŽDC jednání o postradatelnosti zařízení,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. K odstranění nepotřebných kolejí podle něj dojde letos tak, aby práce nenarušily sezonní provoz vlaků.

SŽDC, která musí udržovat výhybky ve sjízdném stavu v přímém směru, argumentuje čísly. Náklady na nutnou opravu výhybek vyčíslila na dva miliony korun, zatímco snesení výhybek a postradatelných kolejí bude stát jen 900 tisíc. 

„Výhodnější je snesení výhybek a zřízení dopravny bez kolejového rozvětvení,“ dodal Illiaš s tím, že SŽDC si pozemky ponechá, čímž bude zachována možnost v budoucnu kolejiště obnovit.

Rozšíření provozu by bylo problém

Hejtmanství se ale postup nelíbí. V dopise SŽDC připomíná, že v minulosti už byla na trati zrušena dopravna Mšené-lázně. „Snížením kapacity dráhy by dále došlo k fixaci stávajícího provozního modelu. Trať nebude umožňovat rozšíření provozu a napříště tak nebude možné uvažovat nad případným rozvojem linky T5,“ stojí v dopise. Krajská mluvčí Magdalena Fraňková doplnila, že by krokem SŽDC vznikl dlouhý jednokolejný úsek mezi Straškovem a Libochovicemi. „V případě mimořádné události to výrazně omezí možnost operativního zásahu,“ varovala mluvčí.

S postojem SŽDC má problém i obec. Podle starosty Budyně Petra Medáčka může krok negativně ovlivnit rozvoj průmyslové zóny v okolí, protože potenciální investor požadoval železniční vlečku. „Záměr jsme kritizovali a odvolali jsme se, ale naše odvolání dosud nebylo vypořádáno,“ uvedl starosta.

Podobně jako kraj argumentuje proti záměru SŽDC také KŽC Doprava, která na trati jezdí: „Nekoncepční návrh do budoucna vůbec nepředpokládá možnost obnovení řádné denní osobní dopravy na této dráze, kde by se následně limitním faktorem propustnosti stala délka úseku Libochovice - Straškov o délce 23 kilometrů.“