Pokud vyrazíte na úsek ze Štětí (Hněvic) po levém břehu Labe ve směru Roudnice a Nučnice, po deštích rozhodně nezapomeňte blatníky. To je doporučení hned pro začátek. Tato část cyklistické magistrály je totiž stále ve výstavbě, případně v plánech. Rozhodně to však neznamená, že by byl úsek nezajímavý. Jen vede většinou po asfaltkách, málofrekventovaných silnicích a polních a lesních cestách.

Druhou část nového letního seriálu Litoměřického Deníku jsme zahájili u štětského mostu přes Labe, kde jsme skončili minulý týden na cestě z Mělníka. Značená cyklotrasa č.2 vede po hlavní silnici do Račic, kde odbočujeme na silnici a následně lesní cestu vedoucí těsně vedle areálu veslařského kanálu. Ten je také první zajímavostí na této trase.

Veslařský kanál Račice je sportovní, rekreační, veslařské, kanoistické a rybářské zařízení. Odpovídá nejpřísnějším pravidlům Mezinárodní veslařské federace FISA.

Areál vznikl na místě vytěžené pískovny. K slavnostnímu otevření došlo v roce 1986 v rámci Mistrovství světa juniorů ve veslování.

Od té doby areál hostil řadu světových šampionátů a dalších závodů v kanoistice, veslování i rybaření. Celková délka vodního kanálu je 2 350 m, šířka hlavního kanálu je 130 m. Kromě hlavního kanálu byl zbudován i kanál vratný pro jízdu na start. Jeho šířka je 30 m. Kolem celého kanálu je silnice o celkové délce 5 km. Asfaltka okolo kanálu je oblíbená především mezi bruslaři. Areál je vybaven i hledištěm pro 5 000 diváků.

Pohodlná lesní cesta s občasnými výmoly nás po cyklotrase č.2 vede do Záluží, kde se napojujeme vlevo na silnici po které jedeme až do Dobříně, přičemž po pravé straně můžeme vidět kopec Sovice a vinice na jeho svazích. Převážnou většinu obhospodařuje Lobkowiczké zámecké vinařství Roudnice nad Labem. Tyto vinice patří mezi nejlepší polohy onoho vinařství. V Dobříni se vracíme k Labi. Míjíme historické vodočty na kterých je jasně znázorněn ničivý rozsah povodně před deseti lety. Z Dobříně vede do Roudnice trasa po břehu Labe, cyklostezka je tu ve výstavbě. Na začátku Roudnice však najíždíme na asfaltku na nábřeží. Tato lokalita je oblíbená nejen mezi cyklisty, ale také bruslaři a Roudničany jako vycházková trasa. Je proto potřeba dávat pozor na kočárky i pobíhající děti. Roudnice sama o sobě je zajímavým městem, kde lze strávit několik dní. Proto není v možnostech tohoto materiálu pojmout všechny zajímavosti města. Za prohlídku stojí například bývalá židovská část města s dochovaným hřbitovem, místní rozhledna, muzeum a za ochutnání jistě stojí zdejší vína.

Oficiální značená trasa č. 2 nás nyní vede přes most na pravý břeh a doleva po silnici přes Vědomice. Obce na Levém břehu Labe Židovice a Hrobce však usilují o to, aby přes jejich katastr vedla alternativa k této trase, která by spojila Roudnici a Litoměřice. Těmto alternativním trasám se budeme věnovat po dojetí do cíle po oficiální magistrále do Ústí nad Labem.

Z Vědomic vede trasa po asfaltce mezi polemi přes Černěves a Lounky okolo vyhlášeného občerstvení u Trumpetky, kde znovu pokračujeme okolo řeky. Na levém břehu můžeme vidět kostel svaté Kateřiny, který stojí přímo na břehu Labe. Tento původně farní a hřbitovní kostel dnes již zaniklé vesnice Chodžovice z roku 1273 byl už v 17. století často jednak demolován závaly bahna při jarních povodních, jednak již svou kapacitou nestačil návalům poutníků zdejšího kraje. Proto byl zbořen a roku 1702 byl položen na tomtéž místě základní kámen nového dnešního kostela. V červnu roku 1703 byl dokončen a slavnostně vysvěcen.

Několik minut za Lounkami už se trasa vrací od řeky mezi pole, končí asfaltka a začíná zřejmě nejproblematičtější úsek této části alespoň po deštích v minulých dnech tomu tak je. Množství výmolů je plných vody a bláta. Při projetí tohoto úseku tak musíte počítat s tím, že si část bláta odvezete s sebou…

Tento úsek je dlouhý několik stovek metrů. Na jeho konci je potřeba dát velký pozor, protože krátce pojedeme po hlavní silnici. Přijíždíme totiž k Nučnicím. Najíždíme na hlavní silnici, dáme se doleva a po cca 200 metrech znovu sjíždíme vlevo k řece, kde má stanici zdejší přívoz a kde také končí tato část testu.

Úsek z Hněvic do Nučnic je dlouhý přibližně 19 kilometrů. Bez větší námahy se dá s občasnými přestávkami a občerstvením zvládnout za necelé dvě hodiny. Na několika místech trasy je třeba dávat pozor na auta. Úsek Lounky Nučnice není vhodný pro silniční kola.

Příští pondělí přineseme test úseku Nučnice - Litoměřice - Velké Žernoseky.