„Na kole jezdím často a poslední dobou se na silnicích necítím moc bezpečně. Agresivita řidičů vůči cyklistům stoupá a někdy je to o zdraví,“ říká Irena Dvořáková z Roudnice.
Řidiči však vidí cyklisty na silnici ze svého pohledu úplně jinak. „Jako řidič z povolání si s cyklisty užívám svoje každý den. Projíždění napříč kruhovým objezdem, blokování provozu, jízda v protisměru v jednosměrce nebo neinformování o změně směru jízdy jsou od cyklistů úplně normální,“ líčí své zkušenosti Josef Plekanec z Mostu.
Cyklista je podle zákona řidič nemotorového vozidla a jako takovému mu vznikají povinnosti účastníka silničního provozu. „Proto jsou cyklisté povinni dodržovat platnou legislativu jako všichni ostatní účastníci silničního provozu,“ připomíná litoměřická policejní mluvčí Pavla Kofrová.
Pro jezdce na kole je vždy bezpečnější využívat cyklostezky a cyklotrasy. „Pokud je souběžně s jakoukoli komunikací postavená cyklostezka, je dobré si uvědomit, že ta značka, která cyklostezku označuje, je ze skupiny značek příkazových. Pro cyklistu je tedy povinností na cyklostezku najet,“ vysvětluje Jan Pechout, koordinátor BESIPu pro Ústecký kraj.
V provozu na silnicích jsou cyklisté spolu s chodci nejohroženější skupinou. V dobrém technickém stavu proto musí být nejen jízdní kolo pro turistickou jízdu, ale i bicykl používaný při cestě na nákup. „Nevybavenost kol bezpečnostními prvky je velký nešvar především u sportovních cyklistů, kteří často nemají odrazky a leckdy ani světla,“ líčí Pechout.
Helma i pro dospělé
Nošení cyklistické helmy upravuje zákon pouze u dětí mladších 18 let, helma by však měla být samozřejmostí u každého cyklisty. „Úraz hlavy a mozku bývá nejběžnějším zraněním u cyklistů. Často mívá fatální a trvalé následky. Apelujeme proto na nošení helmy, může vám zachránit život,“ varuje mluvčí Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje Prokop Voleník.
Mnozí z cyklistů se navíc vydávají po stopách malých českých pivovarů nebo na vinné košty. Navečer se pak alkoholem posilnění vracejí na kolech k domovům. Není nutné zdůrazňovat, že i při náhodné kontrole je alkohol v cyklistově dechu posuzován stejně jako u opilého motoristy.
Mezi největší cyklistické nešvary však podle policie patří jízda po chodníku a projíždění přechodu pro chodce. Obecně platí, že cyklista na chodník nepatří a má povinnost z kola sesednout a vést ho. Když je potřeba se dostat na protější stranu ulice, musí jezdec své kolo po přechodu pro chodce vždycky vést vedle sebe a ne přechod přejíždět. „V případě dopravních přestupků si cyklista může vysloužit až dvoutisícovou pokutu. Pokud bude přistižen pod vlivem alkoholu, může být pokuta až do výše 50 tisíc korun,“ varuje Pavla Kofrová.