Dvě dívky jedou autem po páteřní silnici I/13 z Mostu na Bílinu. Divokou jízdu vysílá spolujezdkyně živě jako videopřenos na sociální síť. Nebezpečná zábava korunovaná divokou rychlostí končí tragédií, u obce Obrnice řidička dostává smyk, vyjíždí z jízdního pruhu a naráží do protihlukové stěny. Rychlou jízdu odnáší řidička životem, kamarádka končí v nemocnici. Reálnou nehodu z července 2017, jejíž záběry obletěly republiku, připomněla Dopravní konference BESIPu konající se v minulých dnech v krajském městě Ústí nad Labem.

Na děsivém příkladu nehody experti ukázali, jak riziková může být kombinace vysoké rychlosti a používání mobilu za jízdy. „Rychlost je nebezpečná v tom, že řidiči jedou bezmyšlenkovitě nebo nezvládnou vozidlo v zatáčce,“ říká vedoucí dopravního inspektorátu v Lounech Jiří Král. To byl právě i případ obou dívek, kdy se řidička během jízdy vystavila několikrát riziku nehody. Například když vytahovala z kabelky telefon a pustila volant nebo když se otáčela při řízení na svou kamarádku. „Nevěnování se řízení je nejčastější příčinou nehod. Používání telefonu pak odpovídá schopnosti ovládat vozidlo s 0,8 promile alkoholu v krvi,“ uvádí expert BESIPu Jan Pechout.

Jak doplňuje, nejde pouze o držení telefonu v ruce. „Když telefonujete a zabýváte se osobním nebo pracovním problémem, soustředíte se na něco jiného než na řízení. I krátká SMS pak odvádí pozornost na nejméně pět sekund. Při psaní SMS a rychlosti 80 km za hodinu tak ujedete zhruba 90 metrů, aniž byste registrovali to, co se kolem vás děje,“ připomíná Pechout.

Jeho slova potvrzuje i Richard Mokrošín ze společnosti Dekra, která se zabývá bezpečností na silnicích. „U řidičů kamionů je zase typické brouzdání po webu, čtení e-mailů nebo sledování filmů. Jeden z řidičů se mi na školení chlubil, že za dobu jízdy Praha - Hamburk stihne čtyři díly Majora Zemana,“ líčí Mokrošín, který varuje také před manuální nepozorností řidiče. „Ruce musí během řízení zvládat mnoho úkonů souvisejících s ovládáním vozidla. Pokud držíme volant pouze jednou rukou, nejsme schopní přesně manévrovat nebo používat další ovládací prvky vozidla. Prodlužuje se fyzická reakce a přesné vedení vozidla zejména při krizových situacích,“ popisuje Mokrošín a připomíná, že držení telefonu při řízení je legislativou zakázané.

Grafika

Dopravní konference současně zmínila, která nehodová místa na silnicích v Ústeckém kraji se za poslední roky podařilo upravit. „Jmenujme například větev mimoúrovňového křížení silnice I/8 a I/13 v Teplicích, kam se dala betonová svodidla, nový přechod pro chodce s ostrůvkem na silnici I/13 v Klášterci či železniční přejezd ve Šluknově, kde došlo k instalaci závor a signalizačního zařízení,“ vyjmenovává koordinátor konference Martin Kostelenec.

Zrádná místa

V kraji pak experti vytipovali další dvě zrádná místa. „Jde o silnici mezi Mezibořím a Litvínovem, kde se stávají zhruba tři nehody ročně. Řidiči špatně vyhodnotí průjezd směrovým obloukem, v případě deště ztrácí auto stabilitu a končí mimo silnici. Podobný je i druhý úsek u Kadaně za obcí Rokle. Tady je opět oblouk, který se přivírá, vozidlo ztrácí stabilitu a pokud řidič nepřibrzdí předem, vynese ho to mimo silnici,“ dodává Kostelec.

Ústecký kraj se o místa začne zajímat. „Projednáme informace se Správou a údržbou silnic, policií a projektanty. Ne vždy to má jednoduché řešení, podle toho se odvíjí i doba úprav,“ doplňuje vedoucí dopravy krajského úřadu Jindřich Franěk.