Štětská radnice si nechala letos v červnu provést sčítání chodců a cyklistů, kteří přešli nebo přejeli tamní most přes Labe.

Jedním směrem denně absolvovalo cestu v průměru 91 školou povinných dětí a 160 ostatních chodců. Na nádraží v Hněvicích si denně zakoupilo obyčejnou jízdenku 200 až 250 cestujících. Přibližně tolik osob by muselo za necelé dva roky, kdy začne rekonstrukce štětského mostu s úplnou uzávěrou dopravy, využívat objízdné trasy přes mosty v Roudnici nad Labem nebo Mělníku.

Objížďky znamenají najet i několik desítek kilometrů navíc a ztratit přitom hodiny času. „Tyto podklady nás nenechali klidnými a začali jsme hledat řešení, a to i přesto, že Ústecký kraj připravuje objízdné trasy. Nakonec jsme uznali, že jediným schůdným a nejméně nákladným řešením pro chodce a cyklisty je provoz přívozu. Nechceme ho budovat natrvalo, měl by fungovat zhruba dva roky, co potrvá stavba. Proto hledáme provozovatele, který má k dispozici loď alespoň pro 40 osob a také jejího vůdce. Chceme jednat s Ústeckým krajem, aby náš záměr podpořil,“ vysvětlil starosta Štětí Tomáš Ryšánek.

Přívoz ve Štětí není žádnou novinkou, fungoval zde nepřetržitě od minulých století až do postavení mostu v roce 1973.

Studii pro spuštění přívozu má i roudnická radnice. Jeho potřebnost se opírá rovněž o řešení přepravy lidí přes most v době rekonstrukce, která by měla nastat až po dokončení oprav mostu ve Štětí. Roudnický most nebude úplně uzavřen, je ale úzký a doprava po něm je nebezpečná jak pro cyklisty tak i chodce.

Roudničtí na rozdíl od Štětských uvažují, že by jejich přívoz mohl fungovat trvale během turistické sezony, a to jako součást cyklotrasy nebo zkratka pro chodce, kteří míří do sportovního areálu či opačně k vlakovému nádraží.

„Při jednání se zástupci Správy železničních dopravních cest o rekonstrukci zdejšího nádraží jsme požádali, aby se v rámci stavebních prací bylo provedeno proražení podchodu pod tratí až k řece, tedy do míst, kde by mohlo být přístaviště pro přívoz,“ uvedl Vladimír Urban, starosta Roudnice nad Labem.

V současné době funguje na dolním Labi devět přívozů. Na Litoměřicku Nučnice – Nučničky, Lovosice zámek – Píšťany a Malé Žernoseky – Velké Žernoseky, na Ústecku Církvice – Dolní Zálezly, Ústí nad Labem, Vaňov – koupaliště Brná, Svádov – Neštěmice, Velké Březno – Povrly, na Děčínsku Dolní Žleb – silnice Děčín – Hřensko a příhraniční přívoz Schöna – Hřensko.