Nepřeje si být jmenována, ministr Jaromír Drábek totiž před několika dny přes media pohrozil propouštěním. Zároveň také během čtvrtečního odpoledne uvedl, že problémy s vyplácením dávek jsou pouze mediální fikcí. Jak je tomu doopravdy?

Odborové organizace pracovníků úřadů práce v Litoměřicích a Ostravě upozornily na problémy, které přišly s novou agendou. Hlasy přepracovaných a znepokojených pracovníků zaznívají však nejen z Litoměřic, ale ze všech pracovišť úřadů litoměřického regionu. Stejně je na tom podle zdrojů Deníků i zbytek pracovišť celé republiky.

„Před malou chvílí se kolegyni ztratil celý profil. To znamená že přijde k obrazovce a na ní najednou nemá vůbec nic žádné uložené dokumenty, kompletní ztráta dat, prostě vše chybí. To se může stát kdykoliv a komukoliv bez ohledu na zkušenosti a proškolení pracovníka je to chybný systém,“ popsala pracovnice ÚP. Ministerstvo práce a sociálních věcí však stále tvrdí, že je vše v naprostém pořádku.

„Poplašné informace, které vnáší obavy a chaos jak mezi zaměstnance, tak mezi klienty, jsou pouze senzacechtivé a nemají ambici objektivně informovat o stavu věcí. Především znehodnocují práci zaměstnanců Úřadu práce, kteří se na výplatě dávek podílejí,“ uvedla Deníku zástupkyně tiskové mluvčí MPSV Táňa Švrčková.

Ministerstvo přitom připouští některá pochybení. Ta však svádí pouze na konkrétní pracovníky úřadů: „Nelze vyloučit jednotlivá pochybení, při složitém přechodu na nové systémy administrace dávek jsou naprosto přirozená a omluvitelná,“ vysvětlila zástupkyně tiskové mluvčí.

Podle pracovníků je však evidentní, že za chybami nestojí jednotliví pracovníci, ale nepovedený program zadávání dat do centrálního systému shromažďujícího veškeré informace. Dalším faktem podle pracovníků ÚP zůstává, že oněch 97% vyplacených dávek bylo vydáno díky starému systému. MPSV prohlásilo:

„Faktem zůstává, že systém prokazatelně funguje, o čemž hovoří množství vyplacených dávek.“ Oproti tomu je tu však tvrzení referenta ICT ÚP Martina Pekaře jednoho z pracovníků podepsaných pod prohlášením odborů:

„Náš pan generální v televizi uvedl číslo, kolik lidí už bylo vyplaceno. Chtěl tím potvrdit funkčnost systému. K tomu však již neuvedl fakt, že tyto částky vyplácely úřady ještě ve starém systému či z části ručně. Pokud se situace nezlepší, může se stát, že k vyplacení některých dávek vůbec nedojde.“


IT technik úřadu práce:

„Nikdo nás neproškolil“

close zoom_in Informatik ÚP Martin Pekař se pokusil Deníku ve stručnosti vysvětlit hlavní kámen úrazu nových programů agendy ÚP.

Kde se stala chyba?
Samotné programy mají spoustu zásadních chyb. Dříve se data z pracovišť zasílala do centrály v době klidu přes noc. Teď má přes síť putovat vše okamžitě. Výsledkem je totální kolaps.

Jak se s touto situací pokoušíte vyrovnat?
Pracovníci ÚP chodí do práce i ve svém osobním volnu, tedy i soboty, neděle. Aby se vše zvládalo, musí vypomáhat také pracovníci z jiných oddělení.

Myslíte, že je chyba na straně pracovníků?
Tak to určitě ne. Není ojedinělý případ, kdy přestane fungovat celý program, a to na více místech současně takto se neprojevuje chyba jednoho pracovníka.

Byl jste jako informatik na nové programy proškolený?
Ne. Doposud nikoliv.

Kam se můžete obracet s dotazy?
Pro celou republiku máme k dispozici dvě telefonní čísla, na která v případě nutných dotazů volat. Funguje jedno, druhé je věčně obsazené. Agenda dotazů IT je již celá zahlcená, takže není snadné se dočkat odpovědi. Chodí nám spousta informací, ve kterých je těžké se v daném množství orientovat.

Anna Hrochová