Reportér Deníku se podrobně podíval na jednotlivá letadla, která se objevila na víkendové Memorial Air Show v Roudnici nad Labem. Jaké skvosty jste mohli vidět?
Americký stíhač v námořní modři
„V roce 1944 byl Vought F-4U Corsair nasazován v Pacifiku ve stále rostoucím počtu. Japonští piloti se toho rychle naučili bát,“ řekl o něm Marc Liebman, jež se v roce 1969 stal pilotem americké US NAVY, a byl nasazen v celé řadě válečných konfliktů.
Skládací křídla letounu jsou navržena tak, aby ušetřila prostor na letadlových lodích, kde se měl stát hlavní stíhací silou.
Část japonských pilotů ho považovala za vůbec nejnebezpečnější letoun na druhoválečném pacifickém bojišti a snadno ho rozeznala právě podle zalomených křídel ve tvaru písmene W.
V Roudnici se předvedl s červeným býkem na krytu motoru.
JAK 11 - československý sovět
Jakovlev Jak 11 vznikl v roce 1946 jako školní letoun pro pokračovací výcvik stíhacích pilotů. Stalin potřeboval udržet své renomé válečného hrdiny a zároveň viděl, jak moc stíhací letectvo může ovlivnit výsledky bitev.
Zároveň v bývalém Československu měl skvělé technologické zázemí, takže v roce 1953 nám prodal licenci. Pod označením LET C-11 se vyráběl v továrně Let Kunovice.
V Kunovicích jich v průběhu let 1953–1956 vyrobili 707 kusů, přičemž výzbroj tvořil sovětským letecký kulometem ŠKAS.
Krom Sovětského svazu, Československa a dalších zemí Varšavské smlouvy sloužil letoun i k výcviku afghánských či čínských pilotů. Letoun, který se představil letos v Roudnici, patřil k jedněm z těch u nás vyrobených.
Harvard nad Roudnicí
Harvard AT-6C s trupovým označením „7678” se v Roudnici objevil v nátěru Jihoafrického vojenského letectva SAAF. Nepřiletěl z Jižní Afriky, protože tento stroj je součástí sbírek leteckého muzea Točná.
Byl vyroben v USA roce 1942, takže se nejedná se o žádného mladíka. V jihoafrických službách si odpracoval téměř 45 let.
„Možná vám jeho lak přijde v porovnání s ostatními letouny zašlý. Ano, to je. Byl však (s výjimkou oranžové, obnovené v roce 2005) nastříkán více než 30 let zpátky, když ještě sloužil u SAAF, má tedy svojí historickou hodnotu, kterou se snažíme udržet i nadále,“ zmiňuje na svých stránkách letecké muzeum Točná
Mořská bouře
Přestože byl první den roudnické Memorial Air Show deštivý, nakonec se do vzduchu dostal i Hawker Sea Fury. Druhá dvě slova v názvu v překladu znamenají mořskou bouři.
Britský letecký konstruktér Sydney Camm má na svém kontě nejen bouři (Furry), ale i tajfun (Typhoon) a vichřici (Tempest).
Tento typ nasadili Britové i Australané jako hlavní leteckou údernou sílu svého námořnictva v korejské válce. Konkrétně stroj s trupovým číslem sloužil jak v USA, tak v Iráku a Austrálii, což vysvětluje kresbu klokana na trupu.
Protipovstalecký Bronco
North American Rockwell OV-10 Bronco je lehkým, útočným a pozorovacím letounem, jehož hlavním úkolem bylo podporovat boje proti povstalcům či jihoamerickým výrobcům a distributorům drog.
Ve válkou zmítaném Vietnamu ztratili Američané celkem 81 těchto strojů.
Později sloužily i v Indonésii, na Filipínách či v Maroku. Letoun, jež je schopný se udržet ve vzduchu po dobu pěti hodin, používala americká NASA jako výzkumné stroje.
Stroj, který se představil v barvách amerických US Marines původně sloužil v německé Luftwaffe.