Holanďané používají k vlekání kluzáků naviják se šesti cívkami a lany, který dokáže poměrně rychle dostat do vzduchu a výšky šest větroňů. Češi se spoléhají na aerovlek, dynamický UL stroj se silným motorem.

Aeroklub v Roudnici nad Labem se věnuje výchově žáků a mládeže, aby z nich vyrostla nastupující generace plachtařů. K výcviku využívají osvědčený kluzák L-13 Blaník. Výkonnější létání pak provádí s laminátovými či kompozitovými větroni.

Zájem o plachtění je jiný než před třiceti lety, kdy probíhaly nábory na učilištích, středních školách a gymnáziích. V současné době musí klub zájemce více lákat a zaujmout je. Loni se klubu podařilo založit deklarované výcvikové středisko neboli leteckou školu. Zájemce o plachtění může začít už ve čtrnácti letech a pilotní zkoušku složit za rok či dva. Musí absolvovat teoretickou i praktickou část. Buď zůstane u plachtění, nebo se vydá cestou motorových letadel. Ale i s výkonným větroněm se dá doletět až 700 kilometrů, na těch méně výkonných se délka přeletu pohybuje 200 až 300 kilometrů. Členem se může stát kdokoliv, kdo má o tento sport zájem a chuť se učit. Podmínkou je uhrazení členských příspěvků a účastnit se brigád. Ty spočívají například v pomoci při organizování leteckého dne, který probíhá jednou za dva roky. Mezi mužským osazenstvem nechybí ani dívky-plachtařky.