Osmdesátka - neosmdesátka, mnozí řidiči si v nových tunelech na D8 hlavu s dodržováním rychlosti nelámali. Věděli totiž, že ačkoli jejich rychlou jízdu zachytí kamery, pokuta se kvůli sporům úřadů nedostaví. To se však nyní mění.

Zodpovědnost za výběr pokut na D8 od 1. října převzal Magistrát města Ústí nad Labem a za přestupky spáchané v tunelu u Prackovic Městský úřad v Lovosicích. Ten už zřídil nový informační systém, který umožňuje zpracování agendy přestupků z dálnice D8, které oznamuje Policie ČR. „Vzniklo několik pracovních pozic jak na úseku dopravně správních agend, tak i na ekonomickém odboru a probíhá implementace prostředí, které je spjaté s vedením této agendy,“ říká mluvčí Lovosic Ivana Kocánková.

Dlouho přitom nebylo jasné, kdo je za výběr pokut zodpovědný. Měsíce trvající rozpory mezi ministerstvem dopravy a Krajským úřadem Ústeckého kraje o to, kdo bude pokuty inkasovat, nahrávaly silničním pirátům, kteří často unikali trestu. Moderní tunely na dálnici D8 totiž svádějí k rychlé jízdě, přitom je tam povolená maximálně osmdesátka. „Je pravda, že jsem v tunelu jel několikrát stovkou. Zdejší silnice je kvalitní a úsek přehledný, takže se člověk trochu zapomene,“ přiznává Martin Šulc z Děčína.

Překročení rychlosti o 20 kilometrů v hodině jako v případě děčínského řidiče je sice přestupek, ale automatické měřiče rychlosti, které jsou v tunelech nainstalované, několikrát zaznamenaly rychlost aut přesahující dokonce 200 kilometrů v hodině.

Měří čas průjezdu

A jak takové měření rychlosti probíhá? „Kamerová jednotka zaregistruje vjezd vozidla do měřeného úseku, druhá kamera zaregistruje jeho výjezd. Z průjezdového času je vypočítána průměrná rychlost, a pokud se významněji liší od nastavené hodnoty, odchází data na policii,“ vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Policie má pak zákonnou lhůtu 30 dnů na to, aby přestupek vyhodnotila a předala ho k řešení místně příslušnému úřadu, v případě prackovického tunelu odboru dopravy lovosické radnice. Ten pak zahájí správní řízení a vymáhá zaplacení pokuty, jež je pak dalším příjmem do městské kasy.

Jaký přínos budou mít Lovosice z výběru pokut za přestupky na D8, se však teprve uvidí. „Vzhledem k tomu, že stále probíhá implementace a systém je v provozu jen krátkou dobu, je předčasné hovořit o ekonomických i dalších přínosech pro město. Vyhodnocení bude možné přinést nejdříve po půl roce až roce provozu,“ dodává Ivana Kocánková.