Turisté plující po Labi nově mohou přistát nedaleko centra Roudnice, v Bezděkově, a zůstat až 48 hodin. K osmi výložníkům přístaviště se vejde dohromady patnáct malých lodí. 

Zatímco vyvázání lodi je v Roudnici zdarma, za doplnění vody nebo čerpání elektřiny z odběrných sloupků se platí poplatek. A to prostřednictvím přístavní karty Ředitelství vodních cest ČR.

Přístaviště bude možné užívat od 1. července. Určené je pro lodi do dvaceti metrů délky.

„Přístaviště v Roudnici je již osmým veřejným přístavištěm, které jsme letos otevřeli. Podpora rekreační plavby má smysl, jak nám ostatně ukazuje celoevropský trend,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC), a dodává: „V nejbližší době nás čeká ještě otevření přístavišť ve Štětí a v Poděbradech. Vzniká tak souvislá řada veřejných přístavišť vytvářející spolehlivé zázemí pro volný čas strávený putováním po vodní cestě a poznáváním okolí.“

„V Roudnici nebylo doposud žádné veřejné přístaviště k dispozici. Jsme rádi, že se to dnešním dnem mění. Labe je důležitou součástí našeho města a těší nás, že díky novému přístavišti je řeka nyní s městem propojena i turisticky,“ upozorňuje roudnický starosta František Padělek.

Molo v Roudnici nad Labem má délku 75 metrů a je umístěno v krátké vzdálenosti proti proudu nad jezem, kde hladina vody téměř nekolísá. „Proto je molo na rozdíl od jiných labských a vltavských přístavišť konstruováno jako pevné. Při povodních bude částečně nebo zcela zatopeno. Pro tyto mimořádné události je molo konstrukčně přizpůsobeno například sklopením výložníků, demontovatelným zábradlím lávek a dalšími konstrukčními prvky, aby netvořilo překážku proudící vodě," vysvětluje Jan Bukovský, mluvčí ŘVC.

Tak vypadala stavba roudnického přístaviště letos v únoru:

Fotogalerie: Nedostavěné přístaviště malých lodí v Roudnici

„Tato stavba pro nás byla specifická díky způsobu zakládání. To jsme prováděli z montážních člunů, na kterých byla naloděna veškerá potřebná technika. Práci komplikovaly vrstvy pevných jílů pod kamenným záhozem, který bylo třeba nejprve odtěžit. K molu, které má dřevěnou palubu, lze vyvázat 15 lodí. Jejich posádky mohou využít čtyři odběrné sloupky se zdrojem elektrické energie a pitné vody. Jsme rádi, že jsme jako zhotovitel projektu mohli přispět k podpoře rekreační říční plavby na Labi a rozvoji turismu v Roudnici na Labem,“ uvedl Jaroslav Heran, generální ředitel společnosti Metrostav, která stavbu realizovala.

Stavební náklady ve výši 29,2 milionu korun včetně DPH financoval Státní fond dopravní infrastruktury.

Přibližně 250 metrů po proudu od přístaviště vyrůstá nové servisní centrum pro lodě, které pro ŘVC buduje firma Strabag Rail. V těchto dnech probíhá beranění štětovnic tvořících vlastní molo vybíhající do řeky, kde budou osazeny jednotlivé připojovací hadice na tankování pohonných hmot a odčerpávání odpadních vod z lodí.

„Tyto práce si vyžádaly dočasný odklon cyklistů na provizorní cestu kolem staveniště. Příští týden budou práce těžkou technikou hotové a cyklisté se vrátí zpět na pobřežní cyklostezku. Stavba pak bude pokračovat dokončováním betonových konstrukcí mola i opěrné zdi na břehu, za kterou vyroste zázemí servisního centra s podzemními nádržemi," popsal mluvčí Bukovský s tím, že celé servisní centrum má být hotové do konce letošního roku.