Takzvané dalby, pilíře zaražené do dna, umožní při povodni bezpečné vyvázání jednoho plavidla o rozměrech až 137 krát 11,5 metru. „Vyvazovací stání ale bude sloužit plavidlům i za běžných vodních stavů, stejně jako ochranné stání ve Hřensku, které modernizací prošlo před třemi lety,“ upozornil Jan Bukovský, mluvčí ŘVC.

Povodně 2002 v Lovosicích
V srpnu zasáhly Labe dvě povodňové vlny. Způsobily vzedmutí hladiny až na 1185 centimetrů. Maximální průtok byl 4700 metrů krychlových za sekundu. Šlo o stoletou vodu.

„Navýšené dalby ochranného stání v Lovosicích převyšují úroveň kritické hladiny z povodní roku 2002 o 2,8 metru, aby bezpečně dosahovaly až nad úroveň vyvázané lodě, která zde povodně spolehlivě přečká,“ uvedl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.

Každou dalbu tvoří čtveřice svařených ocelových trubek spojených podestami. Prostřední dalba je osazena ocelovou přístupovou lávkou, která ji spojuje se břehem.

Modernizace tohoto stání zapadá do strategické série projektů na zkapacitnění a modernizaci vodních cest. „Cílem je zvýšit bezpečnost a spolehlivost plavebního provozu na labské vodní cestě, a to i za pomoci doplnění sítě ochranných stání pro velká plavidla,“ doplnil mluvčí Bukovský.

Stavební náklady dosáhly částky 25 milionů korun včetně DPH a financoval je Státní fond dopravní infrastruktury. Práce provedla Labská, strojní a stavební společnost.

Mohlo by vás zajímat: Mrazy? Na vinicích zakuřovali, v sadech topili. Přesto nevypadá úroda růžově

Pavel Hrabkovský objíždí vinice na Litoměřicku, které poškodily noční mrazíky | Video: Deník/Jaroslav Balvín