Je to téměř o sto procent více než v předchozí sezoně. Města a obce podél toku řeky chystají další služby a produkty, které mají dále napomoci rozvoji turistickému ruchu na Litoměřicku.

Jednou z nejzásadnějších novinek roku 2010 bude rozšíření flotily, která osobní lodní dopravu na Labi v okrese zajišťuje. „Přibudou dvě nové lodě. Jedna bude společně s Portou Bohemikou 1 plout na Labi, bude menší, pro 145 pasažérů. V současné době máme toto plavidlo mimo republiku a dopravíme je sem v listopadu. Druhá nová loď je nyní ve výrobě. Jde o zcela unikátní plavidlo s velmi malým ponorem určené na dopravu pasažérů po Ohři mezi Litoměřicemi a Terezínem. Tato loď bude speciálně zkonstruovaná pro tuto dopravu, na této řece,“ informoval Karel Svoboda, provozovatel lodi Porta Bohemica 1.

Nová plavidla by měla pomoci při rozšíření dopravy do dalších míst. „Spoj mezi Terezínem a Litoměřicemi bude jistě. Pro turisty přijíždějící do Terezína chceme připravit zajímavou možnost, jak si výlet ještě zpříjemnit. V Terezíně nasednou na loď, která je dopraví na litoměřické Lodní náměstí, zde přesednou na turistický vláček, který je proveze po Litoměřicích, zhlédnou například historické centrum nebo krematorium Richard, které se váže k Terezínu a ke II. světové válce,“ přibližuje litoměřický místostarosta Jaroslav Tvrdík.

Litoměřičtí plánují také zpřístupnění podzemní továrny Richard I, kde v posledních měsících II. světové války zahynulo několik tisíc lidí, které nacisté věznili v litoměřickém a terezínském koncentračním táboře. V podzemních chodbách a halách, kde probíhala tajná výroba vojenské techniky, má být, mimo jiné, 3D muzeum.

„Dotažení tohoto projektu do konce komplikuje politická situace v zemi, v této záležitosti je potřeba vyjednávat s několika ministry a to je obtížné, když se neustále mění,“ dodává Kamil Soukup, ředitel Centra cestovního ruchu Litoměřice.

Dalším směrem, kam by se osobní lodní doprava měla rozšířit, je dále proti proudu řeky, do Mělníka. „Vyjednávání pokračují, podle mého názoru jsou na dobré cestě, věřím, že od jara bude Mělník členem projektu osobní lodní dopravy na Labi. Mám zprávy, že okolní obce jsou velkými zastánci tohoto kroku,“ říká Petr Domorázek, místostarosta Štětí, které se k projektu připojilo v letošním roce.

„To, že loď zajíždí až do Štětí, se ukázalo jako velice dobrý tah. Tímto směrem jezdí překvapivé množství turistů,“ doplňuje Jaroslav Tvrdík.

Plány na rok 2010:
Rozšíření trasy osobní lodní dopravy do Mělníka a do Terezína. Z těchto důvodů přibudou dvě plavidla z nichž jedno, plující do Terezína, je speciálně konstruováno pro toto místo.

Litoměřičtí a další města a obce, které jsou členy Labské paroplavební společnosti, jež osobní lodní dopravu na Labi a s ní související aktivity zastřešuje, doufají, že se v příštím roce podaří nejen na Labe přilákat ještě více turistů. Také proto se města a obce v pondělí prezentovala zástupcům cestovních kanceláří přímo na palubě lodi Porta Bohemica 1. Ti si prohlédli například Litoměřice, vznikající Centrum cestovního ruchu nebo věž katedrály sv. Štěpána. Dále zavítali do Terezína, kde si prohlédli podzemní chodby a pevnostní systém.

Jeden z dotazů, které vznesli, byl směrován na dostatek ubytovacích kapacit a vznik penzionů a ubytoven. To se podle sdělení Petra Lišky, maložernoseckého starosty a zástupce sdružení obcí mikroregionu Porta Bohemica, daří.

„Jsme si vědomi, že je to především na soukromém sektoru, ale naše obce vznik penzionů a dalších ubytovacích kapacit maximálně podporují, některé je zřizují také samy, jako například Libochovany,“ dodal Petr Liška.