Hlavní změnou budou slevy nařízené státem pro vybrané skupiny obyvatelstva, tedy pro děti do 18 let, studenty do 26 let a seniory nad 65 let, a to i v MHD. Sleva v jejich případě dosáhne 75 % z obyčejného jízdného.

„Ústecký kraj ve spolupráci s městy zapojenými do DÚK připravil systém slev v širším rozsahu, než vyžadují státní předpisy. Od 1. září využijí slevy v plném rozsahu ve vlacích, zelených autobusech, na turistických železničních i lodních linkách a také včetně jízd MHD po městech Bílina, Děčín, Chomutov, Jirkov, Litvínov, Most, Teplice, Ústí nad Labem a Varnsdorf,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.

Náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek doplnil, že stát chtěl pro uvedené skupiny cestujících zavést slevy, ale už podle jeho názoru vůbec nedomyslel, aby se takové slevy poskytovaly také v integrované dopravě, tedy při přestupech na MHD a při jízdách samotnou městskou dopravou.

Ve středu 27. ledna vyjela na rychlíkovou linku Brno-Česká Třebová-Praha první nová vlaková jednotka InterPanter. Snímek je z pražského Hlavního nádraží.
Studenti a senioři ušetří za dopravu. Za pár dní startují slevy na jízdném

„Dokonce při poskytnutí takové slevy i při přestupu na MHD bude stát dopravcům krátit dorovnání poskytnuté slevy. Přesto jsme se rozhodli nové slevy všem cestujícím DÚK v plném rozsahu poskytovat, a tedy i v MHD,“ řekl Komínek.

Kdyby podle něj kraj nezasáhl, neplatily by 75% slevy na přestup na MHD. „Například po Ústí nad Labem by se dalo jezdit vlakem a autobusem s touto slevou pro děti či seniory jen za 4 koruny, ale městským autobusem a trolejbusem stále za 9 korun, pro seniory za 10 korun, pro studenty za 18 korun. Tím by vlastně skončila integrace pro děti, studenty a seniory, což je přesně proti zájmu kraje,“ upřesnil Komínek. Nově se od září do DÚK zapojí i města Most a Litvínov.

Vzniklou ztrátu na tržbách dopravců MHD prostřednictvím měst uhradí kraj, který odhaduje, že zvýšené finanční náklady převážně pokryje státní kompenzace linek příměstských autobusů a osobní železniční dopravy. „I tak ale kraj odhaduje, že dojde k nepokrytí ztráty z poskytování slev podle předběžných výpočtů několika milionů korun,“ dodala Dosedělová.

Linková doprava Ústeckého kraje, ilustrační foto.
Kolaps autobusové dopravy je znovu na stole. Dopravce požaduje čtyři miliony