Jednou ze „zapomenutých“ památek litoměřického okresu je zámek ve Vrbičanech u Lovosic. Ten se několik let opravuje ze soukromých zdrojů a bojuje o každého návštěvníka. Peníze ze vstupného totiž pomáhají další obnově zámku.

Památka však trpí špatnou dopravní dostupností. Obec neleží na železnici a autobusová doprava z Lovosic je nedostatečná. A o víkendech během letních prázdnin do Vrbičan nezajíždí autobus vůbec. Přesto návštěvnost zámku stoupá. „Velkou část návštěvníků tvoří sběratelé turistických známek a vizitek. Během let se též podařilo uspořádat mnoho akcí, které už mají své stálé návštěvníky. Například Den řemesel nebo Medovinobraní,“ řekl kastelán zámku Petr Chaloupka.

Tak vypadal zámek ve Vrbičanech před rokem: 

„Výhodou i nevýhodou zámku je, že je stále v rekonstrukci. Nemůžeme sice návštěvníkům nabídnout rozsáhlé sbírky, ale na druhou stranu, když se k nám vrátí třeba za několik týdnů, vždy tu na ně čeká nějaká novinka v podobě jiné výstavy nebo nově zrekonstruované části zámku,“ dodal kastelán.

O přízeň turistů se snaží i města, která nepatří mezi lákavé výletní cíle. Příkladem může být Štětí nebo Lovosice. Obě města sice mají pověst průmyslových center, přesto se v jejich blízkosti nacházejí zajímavosti. Štětí vsadilo na Naučné putování loupežníka Štětky, které šestým rokem provází návštěvníky po historických místech regionu.

Vsadili na loupežníka

„V rámci propagace města a okolí jsme i letos vsadili na loupežníka Štětku a především pro dětské návštěvníky jsme připravili soutěž o hodnotné ceny a upomínkové předměty města,“ uvedla Nikola Nováková z informačního centra ve Štětí. O tom, že se to daří, svědčí i zvýšený zájem turistů z různých koutů ČR. „Velkou část návštěvníků města a regionu tvoří též hráči geocachingu, kteří se často vrací i s kamarády. Těm ve městě a okolí nabízíme již pět geocachingových okruhů,“ dodala Nováková.

Na jinou kartu vsadili v Lovosicích. Receptem na to, jak tam turisty zdržet, se stala kultura. „Přibylo mnoho festivalů, především hudebních, které do Lovosic přilákají hodně návštěvníků, kteří zde zůstanou dva nebo tři dny,“ řekla Michaela Cimrová z lovosického infocentra.

Příkladem, že turisty si lze udržet, může být Česká Kamenice. Město leží v krásné krajině a přestože tam nejsou významné památky, podařilo se přilákat masy turistů z Čech i zahraničí. „Poděkovat musíme i televizi, která o Kamenici natočila několik reportáží a pomohla tím město i okolí hodně zpropagovat,“ přiblížil vedoucí infocentra Jaroslav Tichý. Třeba turisté z Německa městem už jen neprojíždějí, ale zdrží se tam i několik dní. „Toho se nám daří docílit dobrou spoluprací s místními podnikateli v oblasti ubytování,“ dodal Tichý.