Na její provoz, který je v posledních letech výrazně dotován z obecního rozpočtu, už nejsou peníze. Zastupitelé obce na svém posledním zasedání schválili zrušení školy k 1.1.2010.

Je tu jen 12 dětí

„K zavření školy vedla neúnosná finanční situace. Roční výdaje obce na její provoz by se totiž zvedly z původních 350 tisíc na zhruba milion korun,“ vysvětluje důvod rozhodnutí zastupitelů starosta obce Bohuslav Dbalý.

Škola, kam ještě v předchozích letech docházelo kolem 20 dětí, má dnes jen 12 žáků. Kolik jich přijde příští rok k zápisu, nikdo neví. Ne všichni rodiče sem totiž dají své děti.

Lidé sepsali petici

„Za školu jsem samozřejmě bojoval, protože vím, že škola je na vesnici centrem vědění a kultury. Přesto nedávám vinu zastupitelstvu, neboť ty částky jsou opravdu obrovské. Škola končí především kvůli těm rodičům, kteří si myslí, že malotřídní školy nejsou kvalitní a dávají děti do Lovosic. Letos se k nám z deseti dětí přihlásily pouze tři,“ říká ředitel školy Karel Mikšovský.

Snahu o záchranu školy měli i rodiče, kteří naopak vidí přednosti zdejší malotřídky. Sepsali petici, ve které vyzdvihují výhody vesnické školy – rodinný přístup, minimální riziko úrazu, šikany, drog a dalších nebezpečí, která na děti číhají ve městech.

„My, níže podepsaní občané Prackovic n. L. a Litochovic n. L., žádáme Obecní úřad Prackovice n.L., aby se zasadil o zachování základní školy v naší obci,“ sděluje vedení obce více než osmdesátka podepsaných občanů.

Rodinná pohoda

„Z vlastních zkušeností vím, že je hezké, když jsou na velkých školách kroužky, více počítačů a další výhody. U nás máme dva kroužky při obci, ale kvalitní a pestrý program ve družině. Počítačů máme osm, dělí se však o ně jen dvacet dětí. To nejdůležitější, co můžeme dětem nabídnout, je individuální přístup a možnost se jim naplno věnovat,“ říká ředitel školy. Právě z těchto předností školy vychází i školní vzdělávací plán, který nese přiléhavý název „Rodinná pohoda“.

Spokojené jsou i děti. „Mám rád češtinu. Někdy mi nejde, ale nakonec si vzpomenu. Paní učitelka mi pomáhá,“ říká Dominik Blažej. „Já mám rád vyrábění, dělali jsme ve družině čerty,“ chlubí se Michal Škopek.

Všechny děti ze zrušené prackovické školy budou od nového roku muset dojíždět do Lovosic. Další fungování školy není možné.

Měli tři varianty

„K řešení situace se nabízely tři varianty. První z nich byla taková, že by zde zůstal jen jeden učitel, k tomu ale musím říci, že je to v praxi nerealizovatelné. Druhou možností bylo sloučit příspěvkové organizace MŠ Prackovice a ZŠ Prackovice do jedné. To by finanční situaci příliš nepomohlo, navíc se obávám, že by to ohrozilo mateřskou školu, která funguje bez problémů. Třetí variantou pak bylo úplné zrušení základní školy,“ popisuje své návrhy k řešení situace ředitel školy Karel Mikšovský.

Zastupitelstvo obce nakonec rozhodlo, že, jak uvedl starosta „nebude valit balvan dál a přesouvat zodpovědnost na další zastupitelstvo“ a školu nakonec zrušilo.

Po téměř dvaceti letech od doby, kdy ředitel Karel Mikšovský znovuotevíral zdejší školu, bude nyní muset napsat do školní kroniky stejnou větu, jakou napsala tehdejší ředitelka školy v roce 1985: „Pro malý počet žáků se škola v Prackovicích ruší.“

Problém mají například i v Bechlíně. Starosta obce tvrdí: Školu udržíme, i kdyby se zapsal jen jeden žák

Bechlín – Mnoho obcí na Litoměřicku má potíže s financováním základní školy. Ty které ji dosud nezrušily, musí její chod dotovat z obecního rozpočtu. Jednou z obcí, kde se snaží vzdělávání udržet, je i obec Bechlín. Jaké problémy to přináší, jsme se zeptali starosty Alexandra Suchého.
Do jaké míry je naplněna kapacita vaší školy?
Škola má kapacitu 90 žáků a dochází do ní asi 60 dětí. Každý rok je to jiné.
Bude–li žáků méně, hrozí, že byste ji museli zavřít?
Pokud nám to dovolí předpisy ministerstva školství, nezavřeme školu ani v případě, že by se zapsal jeden žák.
Jak velkou zátěží je pro obec poloprázdná škola?
Stojí to dost peněz, ale pokud se dobře postaví rozpočet, není to zátěž. Obec bez školy je poloviční obec.
Jsou malé školy znevýhodněny? Dotýká se to kvality vyučování?
Myslím si, že naopak. Finance na vybavení se dají sehnat z jiných zdrojů. Kvalita výuky závisí na dovednostech pedagogů. Navíc je tu rodinné prostředí, učitelé mají více času se dětem věnovat.