Ministerstvo dopravy ale už v době, kdy začalo zrušení lokálek připravovat, tvrdilo, že tratě nejsou rentabilní a snaží se jich zbavit i za cenu, že bude platit jejich likvidaci. Od začátku roku prudce zvedlo poplatky za použití tratí a navíc řeší, kolik si za převod tratí do vlastnictví obcí řekne. Rozhodovat by měla ve středu vláda.

Před pěti lety krajský úřad na turistických lokálkách v Ústeckém kraji přestal objednávat dopravu. Nelíbilo se to ale přilehlým obcím, které začaly ze svého a s krajským příspěvkem financovat aspoň provoz o letních prázdninách. Jeho výsledky si pochvalují, vlaky jezdily vytížené mnohem víc a turistický ruch ožil. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ale tvrdí, že na provoz lokálek neúměrně doplácejí. Tratě navrhuje SŽDC úplně zrušit.

„Jejich údržba se jednoznačně nevyplatí,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Vloni SŽDC fakticky zastavila provoz na takzvané Švestkové dráze z Mostu do Lovosic. Jeden propustek v půli cesty byl údajně ve špatném stavu, takže se přes něj nesmělo do opravy jezdit. A oprava se uskutečnila, až když letní sezona skončila.

V lednu přišlo na řadu zvýšení poplatků za použití tratě. Jsou stanoveny zvlášť pro osobní vlaky a zvlášť pro nákladní vlaky, jenže od ledna platí na tratích bez každodenní dopravy všechny vlaky tak, jako by vozily náklad. Ve výsledku zaplatí motorák s přípojným vozem vozem 48 až 66 korun místo dosavadních sedmi korun za kilometr. Nafta vyjde podle typu motoráku od osmi do 20 korun na kilometr.

„Je to kudla do zad všem obcím, které se o něco dobrého snaží. Tolik peněz za kilometr neplatí ani mezinárodní rychlíky na koridoru, tolik na něm platí leda plný nákladní vlak,“ řekl ČTK Karel Mikolášek z Konzultační dopravní společnosti, která organizuje víkendový provoz na několika dotčených tratích. Provoz bude letos pokračovat, nad dalšími sezonami ale visí kvůli cenám otazník.

Ministerstvo a SŽDC tvrdí, že provoz lokálek je drahý a že Česko si jej v současné situaci nemůže dovolit. Provozovatelé víkendových vlaků oponují, že jejich tratě beztak skoro žádnou údržbu nedostávají. Jen na Švestkové dráze vloni prý vydělaly víkendové vlaky SŽDC zhruba 50.000 korun, při letošních cenách by to měl být osminásobek. „Jezdit letos budeme, ale může to být poslední sezona. Obce o to zájem mají i dál, ale přístup ministerstva a SŽDC je likvidační,“ dodal Mikolášek. Obce by prý trať převzaly do své správy, ale jen bezúplatným převodem.

Lokálky budou nakonec zřejmě k mání pro obce i další spolky, jde ale i o cenu. Podle Mladé fronty Dnes bude na koupi každé tratě vyhlášena veřejná soutěž s „vyvolávací“ cenou 1,5 milionu korun za kilometr. A když se nikdo nepřihlásí, trať se zlikviduje, prý zhruba za šest milionů korun za kilometr.

„Stát nechce připustit, že by se o dráhy někdo staral levněji a efektivněji,“ citoval list Jiřího Mužíka ze Sdružení železničních společností, podle nějž by soukromník ve srovnání s SŽDC dokázal udržovat tratě za třetinové náklady. Halla požadovanou cenu potvrdil, cena za likvidaci je ale podle něj nadsazená.

„Výše ceny za prodej je daná hlavně pozemky a objekty, které jsou její součástí. Kritizovali by nás, že jsme dali za hubičku něco, co o pár metrů dál stojí mnohem víc,“ řekl ČTK. Místo toho navrhuje jiné řešení. „Vše mají v rukou kraje. Stačí, aby tam objednaly dopravu a trať budeme udržovat dál,“ dodal.