O cestě majitele unikátní solární lodi Sunriver Miroslava Cinka, který se v první polovině června vydal na několikatýdenní plavbu po evropských řekách, jsme již v Deníku psali. Nyní vám postupně přinášíme zážitky a postřehy z lodního deníku kapitána. Tentokrát díl druhý.

„Úvodní reportáž z naší plavby jsem zahájil sdělením o pověře, že cíl plavby se nemá předem sdělovat, a já tu pověru porušil, cíl prozradil, a to jsem asi neměl. Chtěli jsme doplout proti proudu Odry až do polských Krabkowic, a to se nepodařilo,“ napsal Deníku Miroslav Cink.

Při plavbě na Labi viděla posádka Sunriveru mnoho kulturních i technických památek.
Lodní deník: Peřeje na Labi jsme projeli s bravurou

V prvním díle jsme kapitána solární lodi a jeho posádku opustili, když přistáli v brandenburské marině. V sobotu 17. června ráno z ní pokračovali střídavě původním korytem řeky Havel a jejími plavebními kanály a jezery.

Bobři a honosné vily

„Díky tomu, že se zlepšilo počasí a je víkend, je všude živo. Na vodě vidíme spoustu zajímavých plavidel, na březích rybáři, cyklisté, pěší turisté, rekreační i obytné domy, u Potsdami také zámky a honosné vily. Všude jsou hejna vodních ptáků a k našemu překvapení i bobřích kolonií. Kde sídlí, poznáme snadno podle skupiny uschlých a ve spodní části ohlodaných stromů,“ popisuje kapitán lodi, která ten den postupně proplula Sakrow-Paretzr kanálem a dostala se do Teltow kanálu pod Berlínem. Nakonec se ještě proplavila plavební komorou Machnow a pod ní plavbu ukončili.

„Nedělní plavba byla stejně krásná. Z plavební cesty jsme odbočili do malé zátoky a uprostřed spustili kotvu. Odměnou nám byly i hrátky bobří rodiny pozorované dalekohledem a úspěšně natočené amatérskou kamerou,“ vypráví Miroslav Cink s tím, že následující den se plavba také vydařila.

Posádka stihla i pěší výlet do nedalekého městečka Fürstenwalde. V druhé polovině dne pak loď doplula na kanál Oder -Spree a k večeru zakotvila v zátoce před městem Eisenhüttenstadt.

Tak plula loď Sunriver po Labi:

V úterý hned po zvednutí kotvy vplula loď do obrovského hutního komplexu Eisenhüttenstadt a bylo po přírodních krásách. „Ani okolní bytová zástavba s panelovými domy nás nenadchla. A tak jediným překvapením závěru této ještě německé etapy byla obrovská plavební komora se shodným názvem hutního města, která nás spustila o 13,5 metrů do hladiny Odry. Byli jsme jedinou lodí, kterou ochotně a rychle a zcela zdarma odbavili,“ vypráví kapitán a vysvětluje, že tuto evropskou zásadu bezplatného přeplavení dohodly mocnosti už za dob Marie Terezie s tím, že kdo přehradí tok, je povinen přes tuto překážku všechna plavidla zdarma přeplavit.

Ještě na krátkém úseku plavebního kanálu od plavební komory do Odry loď zastavila v novém přístavu historické části města Fürstenberg. Po prohlídce a nákupu zásob už Sunriver vyrazila na Odru.

Štěrkopísky v Odře

Ta přinesla posádce hned tři překvapení: nízký stav vody, silný protiproud a žádný provoz. Po soutoku Odry s Lužickou Nisou už loď plula jen na území Polska. K večeru posádka připlula do města Krosno Odrzaňskie.

U městského mola se potkala se skupinou mladých dokumentaristů. Dvě filmařky, které o solární lodi točily dokument, pak s posádkou Sunriveru pokračovaly do města Cigacice. Odtud loď dál proti Odře odrazila ve čtvrtek 22. června.

„Po třetí kolizi se štěrkopísky, po kterých následovalo zničení lodního šroubu – zadního příčného pohonu, jsem rozhodl o návratu,“ prozrazuje kapitán důvod, proč výprava nakonec do Krabkowic nedojede.

„Do první plavební komory nám zbývalo ještě 179 kilometrů. Pokud bychom tam dopluli, pak pomocí dalších devatenácti jezů a plavebních komor bychom bez ohledu na extrémně nízký stav vody do Krabkowic dopluli,“ je přesvědčený Miroslav Cink a dodává, že čekat na deště a zvýšení stavu vody však posádka nemohla. „Je to shodná situace, která potkává Labe pod Střekovem přibližně jednou za tři roky. Prostě bez jezů, plavebních komor a dalších úprav to nepůjde,“ uzavírá.

Na lodi poháněné pouze sluncem vyráží majitel Mariny na plavbu Evropou.
FOTO: Na lodi poháněné sluncem vyráží na plavbu Evropou

Zpáteční plavba po proudu druhé nejdelší polské řeky probíhala velmi svižně a s minimální spotřebou energie.

Minulý pátek Sunriver proplula opačně již zmíněným Krosnem Odrzaňskiem, zamávala filmařům a oni jim a pokračovala příjemnou plavbou zpět do Fürstenbergu. Tam se setkali s posádkou známou už z Mariny v Cigacicích. Nyní oblečenou do stylových pirátských oděvů.
Od počátku plavby výprava z Píšťan uplula 835 kilometrů.