V úterý 7. března u Roudnice nad Labem slavnostně odstartovala stavba servisního centra, které má podpořit komfort lodní dopravy v tomto úseku Labe. Šífařům nabídne doplnění paliva či vody, Roudnice si od něj slibuje i zvýšení cestovního ruchu.

Pokud bude chtít plavidlo čerpat palivo, posádka si na hlavních ovládacích stojanech u provozní budovy navolí částku, druh paliva a vybere stojan a následně může z příslušné čerpací pistole na servisním stání na mole čerpat pohonné hmoty přímo do plavidla. „Nejen rekreační, ale i služební plavidla potřebují natankovat a já věřím, že přestaneme tankovat pomocí kanystrů,“ uvedl ředitel pobočky Děčín Státní plavební správy Martin Klein, který se těší na využití čipových karet.

Nedostavěné přístaviště malých lodí v Roudnici nad Labem.
VIDEO: Stavba přístaviště u Roudnice má zpoždění. Podívejte, jak vypadá

Čerpání pohonných hmot je ale jen jednou ze služeb, které by nové servisní centrum mělo poskytovat. Na servisním stání tvořeném molem a piloty k vyvazování lodí se kotvící plavidla budou moci zbavit vod znečištěných ropnými látkami i fekáliemi a naopak načerpat vše potřebné pro provoz.

Vedlejším efektem by měla být i zvýšená návštěvnost Roudnice. „Věřím, že se to odrazí na turistické návštěvnosti, servisní centrum je totiž v docházkové vzdálenosti od města,“ konstatoval roudnický místostarosta Jiří Řezníček, který se spolu s ostatními podílel na symbolickém spojení hasičských proudnic.

První v řadě

Šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů věří v renesanci vodní dopravy jak nákladní, tak turistické. „Je to jedna z dalších staveb, které rozjíždíme od roku 2022. Kromě přístaviště a servisního centra Roudnice jsme zahájili stavby přístavišť v Čelákovicích, Brné, Ústí nad Labem, další přístaviště budou následovat v Kolíně, Poděbradech, Mělníku, Štětí, Nymburku a další,“ vyjmenoval Fojtů. „Toto servisní centrum bude první svého druhu a připojí se k servisním centrům, která máme v provozu pouze pro malá plavidla,“ dodal Fojtů, který Deníku potvrdil, že se do hry vrátila i stavba plavebního stupně v Děčíně. Ten, aniž by byl postavený jediný metr, už stál na provedených studiích a posudcích více než 600 milionů.

Podle Daniëla Hagena, znalce a popularizátora říční plavby, jsou například v Holandsku servisní stanice standardní záležitostí. „Mají benzínku, odčerpávání, ale vše je ve správě soukromých subjektů a nic se nestaví ani neprovozuje z veřejných peněz. Upřímně nechápu, proč se podobné projekty v Česku platí z veřejných prostředků,“ komentoval stavbu Hagen. „Mola pro malé lodě v Česku mají smysl, ale nejsem si jistý způsobem financování,“ dodal Hagen, který má s českou říční plavbou dvacetiletou zkušenost.

Stavba přístaviště pro malá plavidla ve Štětí začala
Stavba přístaviště pro malé lodě ve Štětí začala. Zakotvit tu budou moci zdarma

Stavba v hodnotě 88,3 milionu korun bez DPH by měla odolat i velkým vodám, samotná čerpací stanice, obchod a stáčecí zařízení by mělo být nad úrovní ohroženou povodněmi. Stavba si vyžádá přerušení zdejší cyklostezky, kterou stále komplikuje nedostavěné přístaviště pro malé lodě. Hotovo má být v lednu příštího roku. „Věřím, že stavbu dokončíme dříve,“ doufal ředitel divize vodohospodářských staveb podniku Strabag Rail Jindřich Tautrman.