Nejvtipnější český klaun u německého publika

Milióny televizních diváků z bývalé NDR se smály scénce Akvárium, v níž vystupuje pan Jouda z Litoměřic alias československý komik Felix Holzmann (1921–2002). I když měl z politických důvodů příležitost bavit jen východní část Německa, žádný jiný český klaun nesklidil u našich sousedů takový ohlas. Také u českých diváků patří k legendám, pro některé byl tím nejmistrnějším komikem na poválečné scéně.

Meta východoevropské televizní zábavy, německý pořad „Ein Kessel Buntes“, několikrát pozvala Holzmanna na pódium. Jeho humor nechybí ani na dnes kultovní gramodesce skečí populárních německých komiků „Heiter und so weiter“ z roku 1978. Úspěch u západních sousedů vycházel jednak z Holzmannovy geniální schopnosti vypravěče vtipů, kterou si získal nejdříve československé publikum, ale také z jeho přirozené dvojjazyčnosti. Vyrostl totiž ve smíšené česko–německé rodině v Litoměřicích. Dokonce musel za války narukovat do Wehrmachtu. Už před válkou miloval divadlo a dojížděl na představení Vlasty Buriana či Voskovce a Wericha.

Svět knihy. Ilustrační foto.
Knižní tipy nejen na víkend

V dětství účinkoval v litoměřickém ochotnickém spolku K. H. Máchy. Jako profesionální komik začal v padesátých letech. Jedna z prvních scének se jmenovala Akvárium a fungovala v němčině jako v češtině. V české verzi protagonista hlásal, že bydlí v Litoměřicích v Mrázově 28, což bylo skutečné Holzmannovo bydliště, v německé postaru Leitmeritz Baschtagasse 28. „Tam v Litoměřicích jsou totiž různé ulice a každá z nich tam má nějaký název,“ vysvětloval na podiu s odzbrojující bezelstností naprostou banalitu. V roce 1967 vystoupil v silvestrovském pořadu Československé televize a od té doby ho zvali každý rok.

Od roku 1968 bavil i německé publikum. Německo znalo z českého showbyznysu především dvě jména Karel Gott a právě Felix Holzmann. A protože Holzmann byl oblíbeným komikem Karla Gotta, opakovaně si ho zval do svých pořadů v Československu i v Německu. Nakonec se v Německu i podruhé oženil se zpěvačkou a bavičkou Bärbel Greif. Spolu vystupovali na zámořských lodích a bydleli v saském městě Chemnitz. Tam zemřel v roce 2002. Zůstaly po něm scénky dodnes pudící salvy smíchu – Aluminiový klíček, Včera, dnes a zítra, Klobouky aj., které sehrál s Ivou Janžurovou, Oldřichem Lipským, Miroslavem Šimkem a hlavně se svým dvorním partnerem ústeckým iluzionistou Františkem Budínem.

Největší kalich ve střední Evropě.
Litoměřická NEJ, díl 8: Největší kalich ve střední Evropě

Divadelní historik a kritik Vladimír Just nazval Holzmanna Shakespearem české klauniády a hudebník a bavič Ivan Mládek přímočaře číslem jedna v české komice. Někdejší dům rodiny Holzmannů na litoměřické náměstí nese bustu mistrného klauna a znalcům se u ní vybaví jeho památná věta: „Pláčete dobře, ale na špatnym hrobě.“

Literatura a prameny:

Ondřej Suchý, Aluminiový klíček Felixe Holzmanna, Praha 2008.

Jakub Šiška, „Klamauk auf Tschechisch und Deutsch – Felix Holzmann“, Český rozhlas, Kultursalon, 30. 07. 2016 ve 02:01.