Litoměřická radnice vypsala soutěž na provozovatele MHD na dalších deset let, a to od poloviny příštího roku. Za tu dobu zaplatí město za provoz MHD 146 milionů korun.

Podle zadávací dokumentace požaduje město nasazení celkem pěti autobusů, z toho čtyř středně velkých a jednoho malého. Dva autobusy musí být v době zahájení smlouvy nové. Rozhodovat při výběru přitom bude nejen cena, ale také stáří nabízených vozidel či jejich vybavení, například klimatizace nebo pohon motoru. Alternativní pohony budou zvýhodněny, městu ale stačí, aby autobusy jezdily na naftu a plnily poslední emisní normy.

Výpadky se prý opakovat nebudou

Dosavadním provozovatelem je TD Bus, někdejší BusLine. Firma, se kterou má velké rozepře hlavně Ústecký kraj, zaznamenala během léta výpadky v provozu. „Výpadky způsobila jak transformace společnosti, tak personální nouze na celém dopravním trhu. Společnost na posledním jednání přislíbila operativní nápravu a zajištění dalšího autobusu a řidiče. Prázdninové výpadky by se proto už nyní neměly podle sdělení výkonného ředitele společnosti opakovat,“ řekl vedoucí odboru dopravy litoměřické radnice Jan Jakub.

Nový dopravce by měl začít jezdit od poloviny příštího roku. Soutěže, v nichž zakázku obhajoval BusLine, však velmi často končí u antimonopolního úřadu a nemusí se tak stihnout dopravce vybrat. Podle Jana Jakuba proto vedení města komunikuje i s dalšími firmami o možné spolupráci při řešení případné mimořádné situace.

„Pokud nebude nový dopravce opětovně vybrán a nezahájí tak svou činnost do poloviny příštího roku podle nastavených podmínek soutěže, bude v poskytování MHD pokračovat dosavadní dopravce, který má s městem uzavřenou smlouvu až do konce roku 2019,“ dodal Jakub.

Město aktuálně platí 47 korun za kilometr, v soutěži požaduje cenu maximálně 50 korun.

Litoměřice jsou jedním z mála měst v zemi, kde je MHD zdarma. Bez jízdenek se jezdí ve městě od května letošního roku. První statistiky přitom ukazují velký nárůst počtu cestujících. Ještě v dubnu jich svezly autobusy 13 579 tisíc, v červnu už přes 24 tisíc.

Informace o vypsání výběrového řízení na nového provozovatele městské dopravy byla nová pro starší pár, který v pondělí 10. září čekal na zastávce Stránského. „Radši bych byl, kdyby město vybralo jinou společnost, než tu nynější,“ svěřil se Milan ze sídliště Cihelna. „Od přátel víme o výpadcích v okolních obcích,“ přitakala jeho žena Sylvie.

Autobusy TD Bus brázdí město po dvou linkách od autobusového nádraží přes pokratické sídliště až po nemocnici nebo výstaviště. Město chce od vítěze řízení rozšíření této nabídky. „Rádi bychom zavedli dvě nové linky, které cestující zavezou do OC Na Soutoku a ke Kauflandu, ale také na Mírové náměstí,“ řekl místostarosta Pavel Grund.