Každodenní klasika. Člověk ráno sedne do auta, byť to má do práce třeba jen pár set metrů. Po nějaké době v zácpě pak krouží kolem přeplněného parkoviště a auto nakonec stejně nechá úplně jinde, takže by kolikrát bylo úspornější jet do práce autobusem, na kole nebo rovnou vyrazit pěšky. Právě k tomu chce litoměřická radnice přimět pracovníky městského úřadu a nemocnice, největšího zaměstnavatele ve městě.

„Individuální automobilová doprava je pro město problém. Veřejný prostor není nafukovací, a proto je potřeba najít způsob, jak lidi motivovat k většímu využívání kola nebo třeba hromadné dopravy,“ říká odborník na problematiku městské mobility Michal Šindelář z Nadace Partnerství, která v Litoměřicích prováděla výzkum u zaměstnanců obou institucí v rámci mezinárodního projektu Movecit. Do projektu aktivně vstoupilo téměř 400 zaměstnanců nemocnice a tři čtvrtiny litoměřických úředníků.

„Z výsledků obou dotazníků vyplývá, že o kole jako o alternativním dopravním prostředku uvažuje největší část z těch, kteří alespoň dvakrát týdně dojíždějí autem,“ uvedla koordinátorka projektu Simona Sváčková.

Ke snížení počtu automobilů by částečně přispěla také spolujízda, o kterou by stálo sedm procent dotazovaných, nebo použití MHD, kde by ale muselo dojít ke zkrácení doby jízdy a lepší návaznosti spojů. To by potom volilo deset procent respondentů, kteří se do průzkumu zapojili.

POMOCI MÁ CYKLOVĚŽ I PARKOVIŠTĚ V TUNELU

Přimět místní k zanechání automobilu v garáži chce město podporou alternativních způsobů cestování, ke kterým se dlouhodobě hlásí.

„Vedení města už nyní usiluje o vybudování parkovacího domu v bývalém železničním tunelu, prosazuje elektromobilitu, zpracovává novou koncepci MHD nebo chystá stavbu cyklověže u dolního vlakového nádraží,“ připomněla Eva Břeňová, mluvčí městského úřadu, kde cyklistiku podporují ve velké míře a úředníkům jezdícím do práce na kole plánují vytvořit zázemí ve dvoře radnice včetně šaten a sprch.

Už teď je ale jasné, že někteří zaměstnanci nemocnice se vozidla nevzdají. „Je to nesmysl. Ráno potřebuji odvézt děti do školky, po směně jedu na nákup nebo v obědové pauze na úřad, bez auta jsem namydlená,“ poznamenala zdravotní sestra Kateřina z litoměřické nemocnice.

Nakolik chystaná opatření zafungovala, bude jasné příští rok v létě, kdy se průzkum v Litoměřicích zopakuje.