Samospráva chce také zajistit lepší financování turistické železniční dopravy. Novinářům to řekl hejtmanův náměstek Stanislav Rybák (KSČM).

Nyní je páteřní železniční doprava zajišťována linkou Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Bílina – Most. Spojuje hlavní sídla Podkrušnohoří v intervalu 60 minut. Stejný interval je také mezi Lovosicemi a Litoměřicemi. „To však v rámci celého kraje z hlediska stále rostoucí mobility obyvatel, zvyšujících se nároků cestujících na četnost spojení a dlouhodobě udržitelného systému linek veřejné hromadné dopravy nelze považovat za dostačující," uvedl Rybák.

Železnice by se měla podle náměstka stát páteřní dopravou, jak je tomu ve strategickém plánu kraje. V minulosti samospráva řadu linek zrušila. „Máme informace od Českých drah a děláme si vlastní průzkumy o tom, kde je potřeba spoje přidat," uvedl radní Rybák.

Peníze na navýšení železniční dopravy podle Rybáka kraj bude mít. Celkové náklady na úhradu ztráty z provozu podle upravené objednávky železniční dopravy na území Ústeckého kraje se odhadují na zhruba 27 milionů korun. Vlaky ujedou asi o 255.000 kilometrů za rok více než nyní. Částku lze podle kraje hradit z předpokládaných úspor, které vzniknou soutěžením linek autobusové dopravy.

Ústecký kraj také zvažuje, že by od roku 2015 zajistil turistickou dopravu na Kozí či Švestkové dráze a dalších železničních tratích, které už neslouží pro běžný provoz.

„Ústecký kraj připravuje koncepci pravidelné a systematické podpory těch regionálních železničních tratí, které neslouží pro dopravní obslužnost, ale mají zásadní význam pro rozvoj cestovního ruchu," uvedla mluvčí kraje Magdalena Hanáčková.

Běžný provoz na obou tratích skončil v roce 2007. Kozí dráha spojovala Děčín s Oldřichovem u Duchcova, Švestková dráha Most s Lovosicemi.
Nyní se tu jen ojediněle konají turistické jízdy.