Jak byste zhodnotil letošní opravy silnic. V okrese je vidět kus odvedené práce, ale stále najdeme mnoho děravých úseků…
Hospodaříme s přidělenými prostředky a snažíme se provést oprav, co nejvíce. Vzhledem k tomu, jak to všeobecně ve všech odvětvích s financemi vypadá snažíme se opravovat přednostně dopravně nejzatíženější úseky…

Letos to byla především rozsáhlá oprava silnice mezi polepskou křižovatkou, Chodouny až po obec Vědomice, dále to byla silnice mezi Doksany a Brozany nad Ohří, zničená silnice v Brocně na Štětsku. Opraveny byly i další úseky, například vozovka z Chotiněvse do Jištěrp, silnice z Mukařova do Bílého Kostelce a další.

Jakých dalších oprav se řidiči dočkají následně? Máte nějaké konkrétní plány na příští rok?
V současné době připravuje technicko právní úsek opravu silnice II/246 z Loun do Budyně nad Ohří. Nemůžeme slibovat konkrétní opravy, protože nevíme, jaká částka nám bude pro příští rok přidělena. Kromě toho vstupní náklady na opravy a pohonné hmoty rok od roku stoupají.

A jak to vypadá se staršími záležitostmi – co zničená Siřejovická silnice, po které se sjíždělo z dálnice. Ta je stále samá díra.
Tuto otázku neřešíme my, přestože je to naše komunikace. Protože se jedná o silnici, která sloužila jako objízdná trasa D8, zajišťuje její opravu Ředitelství silnic a dálnic.

Projektová dokumentace na opravu je již zpracována a investor stavby D8 by měl v říjnu začít s opravou. Zda tam bude částečná nebo úplná uzávěra, není ještě jasné.

Jak řešíte problémy s těžkou dopravou na Štětsku? Bude se stavět nový most přes železniční trať u Počeplic?
Rozhodnutí, kdy se začne stavět nový most je na krajském úřadu. V současné době je v tomto úseku provizorní most. Terén je zaměřený a probíhají přípravy stavební dokumentace.

A most přes Labe?
Svou nosností již neodpovídá současným požadavkům nákladní dopravy. Platí zde omezení tonáže a kraj hledá možnosti, jak situaci řešit. Na mostě je dopravní značení upozorňující na povolenou tonáž. Po komunikacích však jezdí velké množství přetížených automobilů. Váhy se používají minimálně a dopravci o nich často vědí. Proto ani zde řada řidičů dopravní značení nerespektuje.

Opravovali jste i další mostky?
Ano, v letošním roce byl kompletně opraven mostek u Předonína a mostek v Bříze. Obě místa jsou velmi zatížena nákladní dopravou. Dále mostek v obci Staré a řada propustků.

Bude se nějak řešit kritický stav silnic nad zdmi v Terezíně a v Úštěku?
Tyto záležitosti jsou stále v jednání. V Terezíně jsme podle předloženého projektu vozovku zabezpečili dopravním značením. Situace je komplikována tím, že je v ní zainteresováno několik stran: SÚS, město Terezín i památkáři. Zřícená zeď u potoka v Úštěku je v soudním řízení. Do jeho skončení nelze opravy provádět.

Co malé okresní silnice, kdy ty se dočkají opravy? Lidé často kritizují zaplácání děr lopatou, které nemá dlouhodobý výsledek.
Na silnicích III. tříd se v průběhu roku provádí výspravy obalovanou drtí. Některé výtluky (díry) lze před výspravou vyfrézovat, některé nikoliv. Tam, kde se vozovka frézuje, tam řidiči vidí stroj, jestliže se ale provádí výsprava do neupraveného výtluku, tak tam řidiči vidí naše pracovníky, jak hází lopatou. V obou případech upěchování směsi provádíme válečkem nebo vibrační deskou. Abychom minimalizovali jejich počet, provádíme také výspravy turbomechanismy, kdy zastříkáváme drtí drobné praskliny na vozovce, aby se do nich v zimě nedostala voda a silnice se více nepoškozovala.

Jak to bude vypadat s letošní zimou? Probíhají už přípravy?
Ano, začali jsme přestrojovat techniku. Opravujeme závady, které se vyskytly v průběhu letní sezony, tak aby technika byla připravena. Je oblíbeným tématem médií v zimě poukazovat na to, jak zase silničáři nejsou připraveni. Ono to není zase tak docela pravda. Stačí se podívat třeba jen do zákona 13/97Sb o pozemních komunikacích, kde je stanoveno, do kdy mají silničáři povinnost odklidit sníh… v případě okresních silnic je to 12 hodin po ukončení sněžení. Kdo je nepřipraven jsou většinou řidiči, kteří se na čerstvě namrzlý a zasněžený kopec snaží vydrápat v letní pneumatikách, zablokují oba jízdní pruhy, vznikne kolona a věřte, že se najdou i takoví řidiči, kteří odmítají uhnout přijíždějícímu sypači. V zimní údržbě máme smluvně zajištěny čtyři firmy, které případě potřeby posílí naši techniku o traktorové škrabky.

Budou nějaké změny v údržbě?
V letošním roce byla ze zimní údržby vyřazena silnice v úseku Skalice – Dřevce. V loňském roce byla její údržba zajišťována dodavatelsky, ale firma nám letos tuto údržbu odmítla. Je to velmi nebezpečný úsek v kopci, několikrát se tam při odklízení sněhu převrátila technika . Jde o převážně chatovou oblast, kam se lze dostat jinudy a není zde provozována autobusová doprava. Proto neočekáváme problémy.

A jak to bude s financemi? Máte již na skladě posypový materiál?
Objednaná sůl i inertní posypy jsou již pod střechou. Máme také vlastní výrobník na solanku, což je pro nás úspora nákladů i času. Teď si jenom přejeme, aby zima byla přiměřená, spíše mírná.