Obdobím stavění různých modelů lodí nebo letadel si prošel snad každý chlap. Někdo se tomu věnoval jen krátce, pro jiného se tento koníček stal celoživotní vášní. Jedním z těch, kteří stavění modelů zasvětili celý život, je i Miloš Vrbka z Terezína. Nevěnuje se však stavbě malých plastových modelů. V jeho dílně právě vzniká unikátní model tankového tahače Tatra 815 8x8 v měřítku 1:5.

„Nápad stavět tento model vznikl v červenci 2016. Tou dobou jsem měl doma již delší dobu osm nafukovacích koleček zakoupených náhodou jen tak na inzerát a řekl jsem si, že na ně časem postavím nějaké modely,“ líčí Vrbka. A tak v jeho dílně vyrostl nejprve tahač. Postupně musel dokoupit celkem 36 pevných a nafukovacích kol. K tatře totiž časem postupně přibude ještě návěs a vyprošťovací tank.

Délka modelu tahače i s návěsem je čtyři metry, hmotnost soupravy může být kolem 200 kg a není ještě konečná. V původních plánech měly model pohánět dva motory z pohonu stěračů osobního auta. Nakonec se však modelář na doporučení kamaráda rozhodl pohánět soupravu benzínovým motorem.

Podařilo se mu sehnat poškozený čtyřtaktní motor o objemu 110 ccm z čínské čtyřkolky, který opravil a usadil do modelu tahače. První zkušební jízda proběhla letos v srpnu na cestě před jeho domem. Teď Miloš Vrbka čeká jen na doručení elektrického pístu z Číny určeného k ovládání řízení předních kol.

Regál se promění v návěs

Při čekání na další díly však modelář nezahálí a pokračuje ve stavbě návěsu a vyprošťovacího tanku. Ten váží něco přes sto kilogramů, ale je ještě bez motorů, převodů a baterií. Jeho délka je zhruba 170 cm. „Ke stavbě návěsu mě popohnalo náhodné nalezení a zakoupení k tomuto účelu vhodných ocelových profilů ve šrotu. Původně to byl nějaký regálový systém z obchodu, ale ke stavbě návěsu je přímo dělaný,“ popisuje Vrbka.

Ten říká, že by se bez pomoci kamarádů a známých neobešel. „Velice důležité součástky na nápravy, jako jsou poloosy a unašeče kol, mně pomohl domyslet a vysoustružit můj velice šikovný soused. Bez něj by model těžko vznikal,“ vysvětluje.

Práci na modelu také několikrát pozastavil. Především kvůli Muzeu nostalgie, které provozuje v bývalé pevnostní pekárně opraveného Kavalíru II v terezínské pevnosti. Tam jsou jeho modely také k vidění.

Model tankového tahače není prvním projektem, který pod rukama modeláře vznikl. Na svém kontě má například model Multicar M22, stanový přívěs Campifix, legendární východoněmecký Barkas, Simson Duo nebo Trabant Tramp. Právě k východoněmeckým vozům má Vrbka zvláštní vztah. Dodnes jich nasbíral 60 a má ve své sbírce i opravdové rarity, například traborex - trabant připomínající velorex.