Značně nezodpovědný přístup. Tak v otevřeném dopise popisuje péči o kanalizační vpusti ve městě Litoměřičan Jaroslav Papík. Všímá si dlouhodobě nečištěných, úplně plných i nefunkčních vpustí, které neodvádějí žádnou dešťovou vodu. Jiné plní tuto funkci jen částečně a stačí odvádět vodu pouze při nižších srážkách.

„V poslední době se nad územím naší republiky vyskytují značné přívalové srážky, u nichž nelze dopředu odhadnout, kde spadnou,“ připomíná Papík. „Snadno může dojít ke kalamitnímu stavu a voda nebude mít kam odtékat. Tím je ohrožen majetek občanů. Ať se jedná o motorová vozidla, pozemky, sklepy nebo garáže,“ dodává.

Jaroslavu Papíkovi s tímto stavem už došla trpělivost. „Protože se snažím předcházet zbytečným škodám, vyčistil jsem kanalizační vpusť alespoň před svým domem. Byla zcela zaplněná odpadem,“ říká Litoměřičan. Je mu ale jasné, že podobnou aktivitu nelze čekat od ostatních obyvatel města.

Poškozená trať u Dobkoviček.
Poničenou trať do Teplic nerušte, hlásá petice

Čištění dešťových vpustí pravidelně zajišťují litoměřické technické služby podle schváleného plánu. Ten je k nahlédnutí na webu města, které o něm informuje i prostřednictvím aplikace Mobilní rozhlas.

V letošním roce ale dosloužilo vozidlo, které čištění zajišťovalo. V současné době Technické služby města Litoměřice vybírají nové. O této nutné investici jednala i rada města. „Z toho důvodu jsme letos v čištění pozadu,“ připouští tajemník města Milan Čigáš. „Nicméně o to víc čistíme krizové vpusti ve spolupráci se společnostmi FEKO a SČVaK. Dále opravujeme nefunkční vpusti,“ dodává tajemník. V tomto případě podle něj hrají roli i občané, kteří na ně upozorní.

Čištění dále probíhá v rámci celkových oprav komunikací ve spolupráci se společností Eurovia. Danému problému se tedy radnice podle tajemníka aktivně věnuje.

Marie a její kapitán.
Lodě mají být více vidět. Jejich pohyb na Labi ohlídá software

Jaroslav Papík se ve svém dopise nezastavil jen u problematických vpustí. Vadí mu i to, že město přes zimu kvůli sněhu neuklízelo. „Sníh napadl pouze třikrát za celou zimu, a to maximálně na 10 dní,“ bilancuje Litoměřičan. „Přesto se ulice uklízely naposledy loni v říjnu a pak až letos v dubnu. Téměř půl roku všichni dýchali prach vířený projíždějícími vozidly,“ zlobí občana.

„V Alpách skutečně nejsme,“ odlehčuje to Čigáš, avšak s tím, že i v Litoměřicích mrzne. „Také máme ve městě velké výškové rozdíly,“ připomíná tajemník a dodává, že když na Březinově cestě sněží, na Mírovém náměstí a níž k Labi prší. „Během hodinky vše zmrzne a druhý den je to obráceně,“ líčí tajemník.

Podle něj je tak dobře, že inertní posypový materiál zůstává na komunikacích a technické služby ho neuklízejí po každém oteplení nad nulu. „Každopádně se nebráníme úpravám v zimní údržbě,“ říká Čigáš, podle kterého město zimní čištění částečně provádělo.

Celý plán čištění ve městě je veřejně přístupný na jeho webu v položce menu Mapa Geoportál. Radnice o něm informuje i prostřednictvím aplikace Mobilní rozhlas: litomerice.mobilnirozhlas.cz.

Zelený autobus. Ilustrační foto.
Kolaps autobusů je znovu ve hře, BusLinu hrozí insolvence