Vláček mohl za dvacetikorunové jízdné vozit příznivce železniční historie mezi Řehlovicemi a Velkým Březnem. Další jízdu nadšenci plánují na září.

Mezi cestujícími a diváky, kteří se v sobotu o půl desáté na první rozjezd přišli podívat, byla i Nicole Wagnerová. „Mně se to líbí, je to fajn. Já doufám, že jim to nadšení vydrží a vše se povede.“

Jak popsal Martin Kašpar ze sdružení okolo zubrnického železničního muzea, vůz zakoupili za dvě tisícovky v roce 1994, kdy dosluhoval na železniční vlečce, zbavený krumpáčem interiéru. „Náklady na opravy ovšem dosahují statisíců,“ řekl Kašpar.

„Ale spíš než peníze představovala investice do renovace Hurvínka hodiny a hodiny práce dobrovolníků,“ vyprávěl dál Kašpar s tím, že jeho kolegové z muzeálního sdružení například objížděli nejrůznější vrakoviště, kde sháněli potřebné díly, jež už nikdo nevyrábí. Cena motoráčku prý dnes přibližně činí už jeden a půl milionu korun.

Motoráček má dvanáctiválcový motor Tatra T-301 o objemu 14 litrů. Přičemž spotřebuje přibližně 30 litrů nafty na sto kilometrů. Hurvínka vyvinuli v letech 1948 až 1956.

V současné době je na území republiky Hurvínků mezi třiceti, až čtyřiceti vozy. Aktivně jich jezdí kolem dvacítky. „Má průkaz technické způsobilosti a podléhá zákonu o drahách, stejně jako soudobá vozidla. Žádné úlevy nemá,“ pokračoval Kašpar.

Vladimír Kroupa, vlakvedoucí příležitostné víkendové jízdy Hurvínka a zároveň jednatel zubrnického sdružení, doplnil, že před jízdou je potřeba vlak připravit na odbavení. Což prý kromě provozních náležitostí navíc ještě znamená vzít do ruky kýbl, hadr, koště a umýt jej.
S Hurvínkem, jak pak dál popisoval Kašpar, samozřejmě nemohou vyjet na trať, kdykoliv se jim zlíbí.

„Všechny jízdy se musejí dopředu objednávat, ten systém je ale dnes poměrně pružný, takže to trvá jen pár dnů, kdy se ta trasa zavede a náš vlak může vyjet,“ dodal Kašpar.

Víkendovou jízdu jednorázově dvaceti čtyřmi tisíci podpořilo i město Ústí. „Nejvíce si přeji, aby se sdružení podařilo zprovoznit trať do Zubrnic. My, jako město, uděláme všechno, abychom jim v tom pomohli,“ uvedl na místě náměstek ústeckého primátora Jan Řeřicha.

Kašpar řekl, že pokud vše vyjde podle plánu, mohl by turistický provoz až do Zubrnic začít příští rok. Nejdůležitější je opravit na ní most, což by se mohlo díky dotaci z kraje ještě v letošním roce podařit.