Sto deset tisíc tun paliva Geobal 4, který se z kalů vyrábí, leží od loňska v kazetě na nebezpečný odpad na skládce Celio u Litvínova. Odtud se za měsíc začne vozit do čížkovické cementárny ke spalování.

Skládka má v kazetě ještě dost místa a uložení další hmoty by zvládla. Jenže není důvod. Jediný odběratel nemá o další palivo zájem. Stačí mu loni nasmlouvaných 110 tisíc tun. „Navýšení tohoto množství paliva pro nás vůbec nepřipadá v úvahu,“ řekla Deníku Milena Hucanová, mluvčí společnosti Lafarge Cement. Palivo má menší výhřevnost než uhlí, proto tvoří jen 10 až 15 procent hořlavé směsi. Sto deset tisíc tun vystačí na pět šest let spoluspalování.

Krajský úřad zatím nechce předjímat svůj další postup, pokud někdo bude chtít skladovat a likvidovat zbylou ostravskou hmotu v Ústeckém kraji. „Krajský úřad by postupoval v souladu se zákonem,“ uvedla mluvčí kraje Magdalena Hanáčková.

Na Ostravsku se zatím nahlas debatuje o variantě, že by se další palivo mohlo uložit až na rok a půl v Ostravě – v areálu Ostrama. Sdružení Čistá Ostrava zodpovědné za odstraňování ekologické zátěže žádá o povolení Moravskoslezský krajský úřad.

„V žádném případě nevyhovíme tomu, aby tam bylo dlouhodobě nějaké překladiště. Může tam vzniknout mezisklad, který se bude průběžně vyvážet, ale ne že to bude sklad na rok a půl. Ani na rok ne,“ řekl Deníku náměstek tamního hejtmana Miroslav Novák.

Ostravská radnice navrhla, aby v případě vydání integrovaného povolení muselo sdružení složit zálohu v ceně paliva. Kdyby v Ostravě leželo i po lhůtě, Ostrava by z kauce zajistila likvidaci. „Nechceme riskovat, že nám to tady zůstane natrvalo,“ sdělil Deníku primátor Ostravy Petr Kajnar.

Stanoviska litvínovské firmy Celio a vedení litvínovské radnice k nové situaci na Ostravsku se včera nepodařilo do uzávěrky listu zjistit.