Pět minut není moc. Někdy ale dokážou rozhodnout o existenci člověka nebo velkého majetku. Své o tom vědí hasiči, které na výjezdech k akutním případům občas zdržuje dlouhé čekání u železničních přejezdů na průjezd vlaku. Lovosickým profesionálům se to naposledy stalo včera, ve středu 2. ledna.

Na přejezdu ve směru na Lhotku nad Labem u železniční stanice Lovosice město čekali dlouhých pět minut, než konečně přejel osobní vlak od Ústí nad Labem. Teprve pak se závory zvedly a hasiči mohli koleje přejet. „Naštěstí nehrozilo bezprostřední ohrožení života,“ ujistil ředitel litoměřického územního odboru hasičského záchranného sboru Boleslav Lang. Hasiči ve středu ráno vyjeli proto, aby pomohli zdravotníkům ve městě snést těžce pohyblivého pacienta do sanity.

Za včerejším čekáním v Lovosicích možná stála porucha. „Ve středu ráno byl evidován krátkodobý výpadek napětí v trakčním vedení v blízkosti přejezdu,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová. Právě to podle ní mohlo ovlivnit průjezd vlaku a delší dobu čekání, než na jakou jsou řidiči běžně zvyklí.

Podle těch, kdo přes lovosický přejezd jezdí často, však o úplnou výjimku nejde a načekají se tu občas i déle než pět minut. Na dlouhé čekání na vlak před železničním přejezdem si stěžují řidiči v okrese nejen v případě toho lovosického. Jde prý i o ten ve Štětí směrem na Radouň, v Polepech na Hrušovany nebo v Třebouticích na Křešice.

Na koleje ani s majáky

Hasiči ani nikdo jiný s právem přednosti v jízdě nesmí uzavřeným přejezdem přejet. 

Prioritou státní organizace je vždy zajištění bezpečnosti železničního i silničního provozu. Podle SŽDC však existuje možnost, jak uspíšit překonání přejezdu, kde záchranné složky neúměrně dlouho čekají. „V případě nutnosti a zajištění rychlého a bezpečného průjezdu přes přejezd je možné spojit se telefonicky s naším provozním zaměstnancem v daném obvodě s konkrétním požadavkem,“ poznamenala Pistoriusová.

Tento poslední případ nebyl pro hasiče ničím novým. „S čekáním na přejezdech se setkáváme poměrně často,“ připustil Lang. Díky strategickému pokrytí celého území okresu mají ale hasiči pro akutnější případy řešení. „Operační důstojník může na místo poslat jednotku profesionálních nebo dobrovolných hasičů z jiné strany. Tak se uzavřenému přejezdu vyhneme,“ popsal Lang.

U železniční zastávky Lovosice město si řidiči dlouhodobě stěžují na závory, které několik minut blokují přejezd, aniž by projížděl nebo zastavil vlak. Ve středu 2. ledna závory zdržely také hasiče, kteří spěchali asistovat záchranářům.

Po pěti minutách čekání konečně projel osobní vlak od Ústí nad Labem.  Foto: Deník/Karel Pech

Ani zdravotníci si nemůžou dovolit přejezd přejet, pokud jsou spadlé šraňky nebo blikají výstražná světla. „Jde o výjimky, ale je to komplikace,“ připustil mluvčí krajské záchranky Prokop Voleník, že si i posádka sanity občas musí na přejezdech pár minut počkat.

K času takového čekání se pak přihlíží při hodnocení, zda záchranáři dodrželi zákonnou dojezdovou dobu, což se ale podle Voleníka v drtivé většině případů daří. Na rozdíl od hasičského vozu žádná jiná sanita v takových případech na místo nevyjíždí. „Operátor je však při delším čekání připraven asistovat po telefonu u první pomoci,“ doplnil mluvčí.