Podle jejích slov jí nikdo práci příliš neulehčil, naopak, pět kontrol během sedmi měsíců, které nakonec proběhly bez závad, přineslo do práce spíš nervozitu.

„Mnoho radosti mi neudělal ani Krajský úřad Ústeckého kraje, který nám přiřkl pro letošní rok dotaci o dva miliony menší, než ministerstvo v předchozím roce," uvedla Lenka Nová.

Z několika novinek, které zpestří důchodcům servis a které zavedla nová ředitelka, lze uvést tabletový systém podávání stravy klientům. Pohybliví senioři jsou obslouženi v jídelně, ostatním je kompletní menu rozvezeno na uzavřených platech. Dříve se rozvážela jednotlivá jídla samostatně. Nový systém, který se využívá v nemocnicích už delší dobu, přijde roudnický domov důchodců na 200 tisíc korun.


Ředitelka roudnického Domova seniorů Lenka Nová:

„Stále tu obíhá strach, co kdyby se vrátil bývalý ředitel"

Ředitelka DD Roudnice nad Labem Lenka NováPeripetie kolem zdejšího domova důchodců po roce téměř umlkly. Bývalý ředitel Eduard Kaplan se údajně ještě soudí s městem, ale to se už obyvatel tohoto zařízení netýká. Domov má novou ředitelku Lenku Novou, která pro jeho klienty doslova dýchá. Po sedmi měsících ve funkci jsme ji požádali o rozhovor.

Je to už přes půl roku, co si vás město vybralo do funkce. Podařilo se vám splnit některé cíle, jež jste si před nástupem dala?

Ještě nemůžu říci, že se mi vše splnilo. Péče o lidi v jakémkoliv věku je běh na dlouhou trať. Bude minimálně trvat dva roky, než budu moci říci, zda se mi to podařilo nebo ne.

Přesto, co považujete za největší úspěch na svém novém působišti?

Největším úspěchem pro mě je, když přijdu ke klientovi na pokoj a ten řekne: Dobrý den, paní ředitelko. Zahřeje mě u srdce, když ví, kdo jsem. Snažím se využít každé volné chvíle, abych navštěvovala i ležící klienty, aby věděli, kdo jsem a jak vlastně vypadám. Někteří klienti totiž dřívějšího ředitele ani neznali. Dělat radost našim klientům je mé krédo do dalších let. Cílem je sestavit takový pracovní tým, který by chodil do práce, protože chce, ne protože musí. Bohužel ještě tomu tak není.

Myslíte si, že už zmizel stín po problémech, které provázely vedení domova v čele s bývalým ředitelem Eduardem Kaplanem?

Bohužel i když uplynul přesně rok, co byl doktor Kaplan odvolán, stále tu obíhá strach, co kdyby se náhodou vrátil. S panem doktorem jsem se nikdy nesetkala. Do určité míry mi tu atmosféru, kterou jsem nepoznala, připomíná pět kontrol, které si u nás po mém nástupu předávaly štafetu. Měli jsme tu hygieniky, pracovníky Úřadu práce i kontrolu na kvalitu sociální péče. Nezdá se mi to normální. Všechny ale bohudík proběhly bez závad. Přitom v minulosti, kdy se o domově psalo velmi často v médiích a stížnosti projednávalo téměř každé zastupitelstvo města, sem chodily kontroly jen sporadicky.

Nedávno jste v domově slavili 100. narozeniny jedné klientky, blíží se letos některý obyvatel k podobnému jubileu?

Jubilantka paní Klížová je sice upoutaná na lůžku, ale jinak skvělá babička. Ráda čte, dokáže se hezky podepsat, hůře slyší, ale o to lépe vidí. Každý rok některý náš klient vstupuje mezi devadesátníky. Letos jubileum 95 let oslaví paní Farská a dalším dvěma spolubydlící bude 96 let.

Je kapacita vašeho zařízení plně využívaná a kolik klientů je zařazeno v části domova se zvláštním režimem?

Kapacita domova je 132 obyvatel, z toho je 96 klientů se starobní demencí, kteří potřebují zvýšený dohled a pomoc právě ve zmiňovaném domově se zvláštním režimem. Určitě bych já, ale především senioři, uvítali přítomnost dobrovolníků, kteří by mohli svým přístupem pobyt klientům zpříjemnit. Na čtení, povídání či doprovod na procházkách nezbývá týmu ošetřovatelek, jejichž počet je limitován penězi, dost času. Dobrovolníky nemáme, ale určitě se na jejich získání soustředíme. Většina našich klientů je přímo z Roudnice nad Labem nebo z dalších obcí v regionu Podřipska. Máme tu ale i klienty z Prahy. Máme dobrou spolupráci s Podřipskou nemocnicí a do domova za klienty pravidelně docházejí lékaři specialisté.

Jaký je zájem o umístění ve vašem domově?

Velký. Momentálně máme v pořadníku přes sto zájemců.

Před dvěma týdny jste pro klienty organizovali Ples bílých růží, chystáte se na oslavu MDŽ?

Ples měl velký úspěch, všichni, kdo mohli, tančili a tleskali Vinšovance. Měli jsme díky obchodním partnerům pěknou tombolu. MDŽ budeme slavit příští pondělí, kdy každá z dam obdrží malou kytičku. Občas se uskuteční i výlety za památkami a kulturou. Skupina zájemců se například chystá na malý výlet mikrobusem do Dobříně podívat se na koberce rozkvetlých sněženek.

Spolupracujete s podobnými sociálními zařízeními?

Navštěvujeme se v domovech důchodců v regionu, jezdíme i do sousedního mělnického okresu, odkud pocházím. Vyměňovali jsme si zkušenosti i s domovem v Turnově. Zúčastňujeme se s klienty různých akcí a sportovních soutěží.

V letošním roce předal stát podporu sociálních služeb na kraje, jak se vašeho domova tato změna dotkla?

Nepříznivě. Dostaneme pro letošek o zhruba dva miliony korun méně. Nic na tom nezměníme a budeme se muset s tím sami vypořádat. Například pro zlepšení vybavenosti venkovních prostor jsme požádali o nadační příspěvek Nadace správného životního stylu.