Část demontovaného zabezpečovacího zařízení, které tu donedávna sloužilo, nádražáci odvezou do Jihlavy. Využijí ho jako náhradní díly, na Vysočině totiž zabezpečuje provoz ještě starý, reléový typ zařízení.

„Systém je de facto stejný, pouze se zdigitalizoval,“ vysvětluje vrchní správce Správy sdělovací a zabezpečovací techniky Jiří Malík.

„Když teď výpravčí staví cestu, klikne na počítači na ikonku návěstidla, myší najede na kolej a ťukne prstem. Dřív na ovládacím panelu stiskl dvě tlačítka,“ dodává Malík.

KONEC VÝMLUV

Nové zabezpečení Esa 44 ochrání jízdní cesty, zaměstnance dráhy i cestující lépe než to staré. Levnější a jednodušší bude také jeho údržba.

Esa 44 má navíc vlastní diagnostiku. Hodnoty jako izolační odpor nebo průchodnost kabelů, které dříve musel změřit technik měřicím zařízením, automaticky ukládá.

Ovlivní to například i vyhodnocování dopravních nehod na železničních přejezdech. Řidiči se už nebudou moct vymlouvat, že na přejezdu nesvítila červená. Vyšetřovatelé všechny údaje ihned vytáhnou z počítačového archivu.

Ústřední stavědlo řídí železniční provoz na Lovosicku včetně vlečky Lovochemie a logistického centra, které patří nákladnímu dopravci ČD Cargo. Nově také přilehlé traťové úseky do Čížkovic, Bohušovic nebo Žalhostic. Štáb zatím sedí v malé provizorní kanceláři. Asi za měsíc se přestěhuje o patro výš, kde působil dříve. Dělníci odsud už vytrhali zařízení spojené se starým ovládacím pultem, teď musejí značně poškozené prostory opravit.

„Veřejnost nákladnou rekonstrukci vlastně nepozná, ale zabezpečovací zařízení tvoří alfu a omegu železničního provozu. Bez ní by to nešlo,“ říká náměstek přednosty provozního odboru Miroslav Kasa.

Zhotovitelé zakázky, firmy AŽD Praha a Monzas, ale v Lovosicích dělali i na novém kamerovém systému a sdělovacím zařízení. Díky tomu cestující informují o příjezdech a odjezdech vlaků na nádraží a nástupištích nové tabule.

Rekonstrukce trvala přes dva roky a spolkla víc než 600 milionů korun z peněz Evropské unie a Správy železniční dopravní cesty. Objekt samotného nádraží má prokouknout až po dvouleté rekonstrukci za 60 milionů.

Jaroslav Balvín