Milan se k protestu za zlepšení poměrů ve veřejné dopravě přidal hlavně kvůli penězům. Jako on ve čtvrtek zasedly za volant autobusů v reflexní oranžové vestě ale i stovky dalších.

Řidiči městských i krajských linek se tak připojili k takzvané Jablonecké výzvě. V ní odboráři požadují změny ve způsobu zadávání veřejných zakázek tak, aby už přímo v jejich podmínkách byla zakotvená nejnižší mzda řidičů. Žádají 1,75 násobek minimální mzdy, což je asi 100 korun.

„To, co nám dávají teď za nějakých 320 hodin měsíčně, je směšné. Zhruba 19 tisíc. Přitom vstávám ve tři hodiny ráno a vracím se v sedm večer," uvedl Jiří Veselý z firmy BDS. Autobus řídí přes čtyřicet let.

„Jak by to ale mohli jít dělat mladší chlapi. Mají rodiny, nemůžou si dovolit být celé dny v práci, doma se jen vyspat a jít znova," dodal.

Nedostatek řidičů v kraji je problém i v očích krajského radního pro dopravu Jaroslava Komínka. „Tím, že teď zakotvíme nějakou minimální mzdu, tak jich nepřibude. Potíž je, že chybí učňovské obory," zmínil se pro ČTK.

Hrozí stávkou

Podle samotných řidičů jsou ale na vině hlavně nízké platy. „Řidičů je nedostatek, no divte se. Ty peníze, za které jezdíme, to byste koukali. Legrace to tedy není. Žádní mladí nepřijdou a my, co tu jezdíme už léta, to povolání děláme dál asi jen proto, že doufáme, že se to zlepší," sdělil další z řidičů na Litoměřicku Václav Šifalda.

Odbory se protestem podle předsedy jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiřího Kuchynky snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by se zabývala jednotnou metodikou, podle které by kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. Jednou ze zásadních podmínek by pak v tendrech mělo být dodržování minimální mzdy pro řidiče.

„Například v Ústeckém kraji vedl tlak na snížení ceny dopravy k propadu platů řidičů. Řada kolegů již odešla, ostatní musí zvládat více práce za nižší plat," vysvětlil odborový předák Kuchynka.

Jiní jsou spokojení

Podle něj protest obléknutím oranžové vesty podpořily na čtyři tisíce šoférů z celé země. Pokud se nezačne o problému do měsíce jednat, jsou připraveni jít i do stávky.

Na území bývalého litoměřického okresu působí celkem tři dopravci. Od začátku letošního roku vozí cestující na Litoměřicku firma BDS, v oblasti Lovosice Louny firma BusLine a v oblasti Dolní Poohří společnost ČSAD Slaný.

„Například já jsem s prací spokojený. I peníze mám dobré," vysvětlil zaměstnanec poslední uvedené firmy Martin Benák, proč na sebe protestní oranžovou vestu ve čtvrtek nenavlékl.