Na 90 tisíc kubíků stavbaři odtěžili už v první etapě sanace. Zeminu využili při stavbě mimoúrovňové křižovatky u Řehlovic. Práce na druhé etapě likvidace sesuvu se rozeběhly ve čtvrtek.

„Druhá etapa je rozplánovaná zhruba na rok. Dokončení plánujeme v září, v říjnu příštího roku. Teď probíhají přípravné práce pro zpevnění ploch pro nástup těžkých vrtných souprav. Jako první přijde na řadu vybudování západové stěny ze speciálních statických prvků, které kromě statiky budou mít také funkci odvodňovací. Voda je nepřítelem celého tohoto stavebního prostoru," řekl na místě František Zukerstein z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla bude druhá etapa sanace sesuvu stát asi 400 milionů korun. Poté ještě bude nutné opravit poničený úsek dálnice pod ním.

Součástí druhé etapy je i průzkum na dalších místech stavby, které vykazují geologickou nestabilitu. „Zajistíme poměrně masivní a podrobný geologický průzkum, ze kterého zřejmě vzejdou nějaká opatření drenážního typu, tedy odvodňování svahu," doplnil Zukerstein.

Současná varianta sanace ovšem nepočítá s obnovou železniční trati, kterou sesuv rovněž poškodil. „Na základě ujednání mezi Ministerstvem dopravy a Ústeckým krajem v 1. čtvrtletí letošního roku došlo k dohodě, že v současné fázi opravy dálnice D8 v místě sesuvu se s obnovou předmětné železniční trati nepočítá.

Na základě tohoto ujednání ŘSD doporučilo změnu varianty sanace sesuvu z varianty F na méně nákladnou variantu G z technické studie, která zahrnuje odtěžení části sesuvu, odvodnění, statické zajištění tělesa dálnice a nepočítá se statickými prvky pro obnovu drážního tělesa," stojí v dopise ministra dopravy Dana Ťoka adresovaném vedení Lovosic, které jej zveřejnilo ve svém radničním zpravodaji.

Rozhodnutí o trati podle ministerstva zatím ale není konečné. Její zprovoznění žádá minimálně dva a půl tisíce lidí, kteří podepsali petici. Ta bude podle petičního výboru ministrovi předána v nejbližších dnech, sběr podpisů tím ovšem nekončí.
Práce na ostatních částech rozestavěné dálnice podle ŘSD pokračují bez vážnějších problémů. Dopravní tepna z Prahy do Drážďan bude podle Rýdla dokončená včas.

„Skutečně v prosinci 2016 bude ŘSD stříhat pásku a pouštět dopravu na celou dálnici D8," přislíbil mluvčí.