Jako věštit z křišťálové koule. Tak odpovídají znalci jízdních kol na otázku, zda bude využívaná. Řeč je o moderní kolárně u dolního nádraží, kterou radní slavnostně uvedli do provozu v úterý 24. července. Prosklená cyklověž pojme až 118 kol. U „dolňáku“ přitom zpravidla bývá k stojanům s mapami připoutáno denně jen pár kol majitelů, kteří dojíždějí za prací.

Radnice ale cílí i na turisty a chce s pomocí věže podnítit rozvoj dopravy na kole ve městě. „S nárůstem užívání dražších elektrokol naroste i potřeba bezpečného uložení kola,“ přidává další „cílovku“ výrobce kolárny Rudolf Bernart.

V Litoměřicích vyrůstá parkovací cyklověž.
Cyklověž v Litoměřicích roste. V létě bude hotová

Oproti běžným úschovnám má cyklověž přidanou hodnotu právě v bezpečnosti. V Litoměřiích ji non-stop monitorují dvě kamery městské policie. Uschování bicyklu i s batožinou včetně postranních brašen stojí pět korun. Držitelé drážní IN karty mají prvních 24 hodin zdarma.

Otevření cyklověže až v polovině turistické sezony nebylo záměrem. „Drobné zdržení nás mrzí,“ uvedla mluvčí radnice Eva Břeňová. Došlo k vícepracem jako demolice septiku, nepředpokládané terénní úpravy, instalace hardwaru a softwaru pro použití IN karty a užitečné ruční pumpy k dofouknutí kol. „Kromě toho byl dodavatel v prodlení s dokončením díla, za což mu město stanoví smluvní pokutu,“ dodala mluvčí. Město na stavbu věže získalo přes 12 milionů korun od ministerstva pro místní rozvoj. Celkové náklady činily 14,1 milionu.

Jak věž na úschovu kol fungujeBiketower čili Cyklověž v LitoměřicíchZdroj: Deník/Karel PechÚschova kola trvá jen několik vteřin. S kolem přijedete ke vstupu a najedete s ním do koleje. Stisknete tlačítko a vyzvednete si lístek s čárovým kódem. Následně sama věž kolo „spolkne“ a vyzvedne do prázdného místa. Pětikorunu zaplatíte až při vyzvednutí kola, pro které potřebujete lístek s kódem.

Věž je svými možnostmi v Litoměřicích v oblasti úschovy kol revolucí. Úschovna na nádraží cyklisty neláká, podle zaměstnanců Českých drah ji využívají minimálně. Odrazuje je úschovné 30 korun i krátká otvírací doba. Jedinou non-stop úschovnu v Litoměřicích dosud představoval cykloservis a prodejna kol Bike & Skates u Hvězdárny.

Tu už šestým rokem provozuje Pavel Tschakert, který je vytrvalým podporovatelem cyklistiky ve městě. Ohledně využití cyklověže zatím optimismem šetří. I s ohledem na zkušenosti z Pardubic, kde ji cyklisté dlouho ignorovali. Podle něj jde hlavně o to, aby si kolárnu našli také místní, a to i mimo sezonu. Skeptické komentáře, jimiž lidé cyklověž zatím nešetřili na sociálních sítích, jsou Tschakertovi proti srsti. „Když se k ní budeme stavět negativně, může se vytratit zájem města pro cyklisty něco dalšího dělat. Když už stojí, pojďme najít cestu, jak ji využít.“

Skepse i naděje cyklistů

Fandí jí i bývalý reprezentant v silniční cyklistice a nynější ředitel Závodu míru juniorů Svatopluk Henke. „Chce to propagaci a trpělivost, než si na ni lidé zvyknou.“

Vedení města si úskalí nedostatečného využití cyklověže uvědomuje. Podle starosty Ladislava Chlupáče zvažuje, že by tam umožnilo lidem v zimě dlouhodobě skladovat kola. „Ta v kolárnách nebývají v největším bezpečí,“ připomněl starosta.

Litoměřická cyklověž není první ani jediná. Společnost Systematica, která na ni má patent, věž postavila už v Pardubicích, Poděbradech, Přerově nebo nedávno v Lysé nad Labem. „Máme také zájemce ze Slovenska, z Rakouska, Polska a Dánska,“ doplnil Bernart. Podobné systémy podle něj existují v Japonsku či Jižní Koreji.

Litoměřice, ilustrační foto.
Litoměřice bojují s auty, chtějí lidi naučit jezdit na kole či v MHD

Další cyklověž brzy Systematica otevře v Břeclavi, chystá se v Kolíně a Moravské Třebové. Po víc než pěti letech ale skončila u hradeckého nádraží. Město totiž podle Bernarta nedodrželo slib a od Systematiky ji neodkoupilo. Hradecká kolárna přitom byla pilotní. Společnost čerpala zkušenosti z jejího provozu i zpětnou vazbu od lidí.

Na jejich základě pak vyvinula cyklověž s novou koncepcí, která nyní stojí i v Litoměřicích. „Je rychlejší a bezpečnější,“ shrnul Bernart. Místní ji nepřehlédnou. Teď jen, aby k ní trefili i turisté. Projekt na orientační značení navádějící turisty k cyklověži je zatím ve fázi příprav. Hotové by mělo být příští rok.