Nejzranitelnějšími osobami v silničním provozu jsou děti a senioři, proto prezentace nutnosti používat reflexní doplňky směřuje nejprve do jejich řad. Včera uskutečnil Územní odbor PČR v Litoměřicích s BESIP k tomuto problému besedu v Klubu seniorů.

„Je to vůbec první akce toho druhu v Ústeckém kraji. Zhruba 30 seniorům jsme s krajským koordinátorem BESIP Janem Pechoutem předali reflexní prvky a k tomu informace, jak je mají používat," uvedla mluvčí PČR Pavla Kofrová.

Statistika na území Litoměřicka z loňska uvádí 18 dopravních nehod, u kterých asistovali policisté, zaviněných chodci, což je o 100 procent víc než v roce 2014.

Policie loni řešila v silničním provozu také 26 dopravních přestupků spáchaných chodci. Letos se může jejich počet rapidně zvýšit, pokud chodci nesplní nové ustanovení o povinném používaní reflexních prvků. To stanoví nový odstavec č. 9 paragrafu 53 Zákona o silničním provozu.

Říká: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z reflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích."

Chodci musí pamatovat na své zviditelnění s využitím reflexních prvků nejen za tmy, ale i za soumraku, svítání, při mlze či hustém dešti. Ustanovení neříká, jak má reflexní doplněk vypadat a kde má být umístěn.

„Za minimum považuji rozměry reflexního pásku, umístěného nejlépe nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky," říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Za snížené viditelnosti totiž řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Na pohybující se světélkující body reagují zhruba třikrát dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu. Reflexní doplňky můžou být v různých barvách, výraznější než bílé, které můžou splývat s vodorovným značením, jsou červené, červenooranžové, oranžové, žluté nebo se zelenkavým odstínem, které zajišťují větší kontrast s okolím.

Řidič by měl při jízdě předvídat pohyb osob na krajnici a za snížené viditelnosti přizpůsobit rychlost jízdy vzdálenosti, na kterou má rozhled. Při průzkumech bylo zjištěno, že řidič jedoucí s rozsvícenými potkávacími světly spatří chodce na vzdálenost maximálně 50 metrů, chodce s reflexními prvky na 100 až 150 m. Při rozsvícených dálkových světlech může chodce vidět maximálně na 100 m, chodce s reflexy až na 300 metrů. Rozdíly jsou tedy markantní.

Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí podle nové vyhlášky bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. Zpočátku však budou policisté využívat spíše osvěty, neviditelné chodce poučí o nebezpečí, kterému vystavují nejen sebe, ale i řidiče vozidel. Chodci by ale měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou.

Reflexní doplňky lze dnes koupit například v prodejnách se sportovními potřebami. Vždy je ale třeba dbát na jejich kvalitu, hlavně na jejich dostatečnou odrazovou schopnost. Svou funkci splní i reflexní přívěšky. My jsme je našli u firem Altima a G3.